پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
نقش مدارس در تاب‌آوری فرهنگی جوامع محلی
تاب‌آوری فرهنگی به معنای توانایی یک جامعه در مواجهه با مخاطرات، تغییرات و بحران‌های فرهنگی است؛ از این منظر، مدارس به‌عنوان شبکه‌ای بنیادین و موثر در جوامع محلی نقش کلیدی دارند. مدارس نه تنها محل انتقال دانش هستند، بلکه هویت فرهنگی، ارزش‌های مشترک و شیوه تعامل نسل‌های مختلف را تقویت می‌نمایند.
شناخت و تقویت تاب‌آوری فرهنگی، به ویژه در مناطق با استعداد رخداد بحران‌های اجتماعی یا محیطی، موضوعی راهبردی و ضروری محسوب می‌شود.
یکی از کارویژه‌های اصلی مدارس، بازتولید و انتقال فرهنگ بومی و ملی است که نقش بسیار مهمی در حفظ هویت فرهنگی جامعه و تقویت پیوندهای اجتماعی ایفا می‌کند.

مدارس به عنوان نهادهای آموزشی و تربیتی، علاوه بر آموزش علوم و مهارت‌های مختلف، مسئولیت پاسداری از ارزش‌ها، باورها، آداب و رسوم و زبان‌های محلی و ملی را نیز بر عهده دارند.
این فرآیند بازتولید فرهنگی از طریق برنامه‌های درسی، فعالیت‌های فوق برنامه، مراسم ملی و فرهنگی و تعامل میان معلم و دانش‌آموز انجام می‌شود.
انتقال فرهنگ بومی و ملی در مدارس باعث می‌شود نسل جوان با ریشه‌های فرهنگی خود آشنا شده و به افتخارات گذشته ملت خود افتخار کند، همچنین درک عمیق‌تری از ارزش‌های اجتماعی و تاریخی پیدا کند که این امر زمینه‌ساز پایداری و توسعه فرهنگی هر جامعه است.

از سوی دیگر، مدارس با ایجاد فضایی متعادل که هم به هویت ملی توجه دارد و هم به تفاوت‌های فرهنگی احترام می‌گذارد، می‌توانند بستری مناسب برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین اقوام و گروه‌های مختلف فراهم آورند.
آموزش فرهنگ بومی در مدارس موجب تقویت حس تعلق ملی و افزایش انسجام اجتماعی می‌شود و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به عنوان شهروندانی مسئول و آگاه در جامعه حضور یابند. در این راستا، نقش معلمان بسیار حیاتی است؛ آنان باید با بهره‌گیری از روش‌های آموزشی نوین و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان، علاقه به فرهنگ را در آنان افزایش دهند و از طریق داستان‌ها، موسیقی، هنرهای سنتی و مراسم فرهنگی، فرهنگ را به شکلی زنده و ملموس به نسل جوان منتقل کنند.

مدارس و بنیان‌های اجتماعی تاب‌آوری فرهنگی

مدارس اغلب نخستین محیط اجتماعی مهم پس از خانواده هستند که کودکان و نوجوانان در آن با هنجارها، رسوم، و ارزش‌های فرهنگی جامعه آشنا می‌شوند. جامعه‌پذیری سازمان‌یافته، آموزش مهارت‌های ارتباطی، و امکان تجربه تنوع فرهنگی در محیط مدرسه، زوایای مختلف تاب‌آوری اجتماعی-فرهنگی را برای آینده‌سازان جامعه تقویت می‌کند. تحقیقات نشان داده ابعاد اجتماعی و فرهنگی، از جمله سرمایه اجتماعی و نمادین، نقش عمده‌ای در ایجاد شرایط مناسب برای تاب‌آوری در جوامع محلی دارد و مدارس می‌توانند در تقویت این سرمایه‌ها سهم بسزایی داشته باشند.

مدارس در بسترسازی برای بازتولید و انتقال فرهنگ

یکی از کارویژه‌های اصلی مدارس، بازتولید و انتقال فرهنگ بومی و ملی است. برنامه‌های آموزشی رسمی و فعالیت‌های فوق‌برنامه در مدرسه، نمادها، آیین‌ها و سنت‌های فرهنگی را برای نسل جدید نهادینه می‌کنند. این فرآیند سبب شکل‌گیری حس تعلق به جامعه محلی شده و الگوهای هویتی ذیل شرایط متغیر روزگار حفظ می‌شوند. مدارس می‌توانند فضای مناسبی برای گفت‌وگو میان فرهنگ‌های محلی و ملی را فراهم نمایند و از این مسیر، مذاکره هویتی درون جامعه تسهیل می‌شود.

 آموزش مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری فردی

بخشی از برنامه‌های آموزشی مدارس به پرورش مهارت‌های زندگی اختصاص می‌یابد؛ مهارت‌هایی نظیر حل مسئله، مدیریت استرس، همدلی، ارتباط موثر و تصمیم‌گیری که همگی پایه‌های تاب‌آوری فردی را شکل می‌دهند. توانمند‌سازی دانش‌آموزان در این زمینه، باعث افزایش سازگاری آنان با شرایط بحرانی، مقاومت فرهنگی در برابر تهدیدات، و حفظ خونسردی در شرایط اضطراب جمعی می‌شود. این مهارت‌ها نهایتا به تاب‌آوری فرهنگی جامعه محلی یاری می‌رساند.

مدارس به عنوان فضای نوآوری و کنشگری فرهنگی

مدارس قابلیت تبدیل‌شدن به کانون‌های نوآوری فرهنگی را دارند. شکل‌گیری شوراهای دانش‌آموزی، اجرای جشنواره‌ها و کارگاه‌های هنری، و تشویق به پرسشگری و چاره‌جویی جمعی، بستری پویا برای تولید محتوا و هنجارهای جدید فرهنگی فراهم می‌کند. همچنین در برخی مناطق، مدارس توانسته‌اند حلقه واسطه مؤثری میان گروه‌های مختلف اجتماعی، اقوام یا مذاهب باشند و از بروز تعارض یا شکاف فرهنگی بکاهند.

در شرایط بحرانی همچون حوادث طبیعی(سیل، زلزله)، مدارس نه تنها محل پناه و ساماندهی جمعی‌اند، بلکه از رهگذر آموزش‌های قبل و حین بحران، نقش بازتولید رفتارهای سازگار با شرایط دشوار را ایفا می‌نمایند. آموزش رفتارهای پیشگیرانه، هماهنگی جامعه محلی از طریق اطلاع‌رسانی، و تقویت امید و اعتماد به آینده، از مصادیق مهم تاب‌آوری فرهنگی در مدارس به شمار می‌روند.

با وجود اهمیت بالای نقش مدارس در تاب‌آوری فرهنگی، موانعی چون ضعف زیرساخت، کمبود منابع، یا نقص همکاری میان نهادهای اجتماعی و آموزشی وجود دارد که باید شناسایی و رفع شوند. تدوین سیاست‌های تقویتی، ارتقای جایگاه معلمان و توجه به مشارکت دانش‌آموزان، از جمله راهکارهای پیشنهادی برای تقویت نقش مدارس در تاب‌آوری فرهنگی هستند.


۱۴ بازدید


۱ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .