پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
ازدواج مناسب از مشاهده تا مشاوره
به گزارش همیاران سلامت روان ایران ازدواج مناسب از مشاهده تا مشاوره  مطلبی است به قلم دکتر زهرا محبوبی نیه متخصص روانشناسی سلامت و مولف کتاب پند دانه های الف در جاده های زندگی برای ازدواج مناسبتر چکار کنیم؟

۴ میم ضروری در ازدواج
آقا پسر و دخترخانمی که در فکر ازدواج هستید و در ذهنتان، بارها و بارها زندگی مشترکی مانند لیلی و مجنون ساخته ايد بايد بدانید که اولین و مهمترين قدم برای خوشبختی در زندگی مشترک، انتخاب صحیح و اصولی همسر است. به باور تمامی کارشناسان، روان شناسان و مشاوران خانواده در انتخاب همسر بايد 4» میم « مهم در نظر گرفته شود که در ادامه باهم میخوانیم.
میم اول: مشاهده
مشاهده يعنی اينکه برای انتخاب همسر خوب مشاهده کنید، ظاهر و قیافه طرف مقابل را بررسی کنید، شکل و حرکات، شیوه گفتار و رفتار ظاهری او را به عنوان شرط اول بپذيريد زيرا بارها ديده ايم که زن و شوهر بعد از چندين ماه زندگی مشترک به اين نتیجه رسیده اند که زن قدبلند میخواستم اما خانمم قدش کوتاه است يا خانمی گفته است که شوهرم نمیتواند در جمع صحبت کند، خوب لباس نمیپوشد و از اين قبیل نظرها، بنابراين افراد در جلسات خواستگاری تا حدی بايد مشخصات ظاهری و رفتاری طرف مقابل را ببینند و بپسندند .
میم دوم: مصاحبه
مصاحبه يعنی اينکه همسران یا دو نفر نامزد برای ازدواج بايد خوب باهم صحبت کنند و درباره نکات مثبت و منفی يکديگر و مسائل مهمی که در تاريخچه زندگی هرکدام وجود دارد، از يکديگر سؤال کنند. بیماریهای خاص، محل سکونت آينده و اينکه میخواهند شغلشان چه باشد، نحوه تربیت فرزندان و درباره مسائل ديگری که ممکن است پیش بیايد صحبت کنند و در چندين جلسه و با شیوه خاص خانواده دختر و پسر باهم ديدار و گفت وگو داشته باشند تا نسبت به هم شناخت بیشتری پیدا کنند .
میم سوم: مکاشفه
مکاشفه يعنی دختر يا پسر به قصد تحقیق و بررسی از زندگی اجتماعی طرف مقابل پرسش کنند از مدرسه، محل کار، محل سکونت، دانشگاه و.. تا ببینند وجهه اجتماعی او چگونه است. برخوردش با مردم در اجتماع چطوری است مثلاً فردی که با هیم فردی ارتباط ندارد و دوست صمیمی هم ندارد شايد دچار بدبینی باشد يا اختلالات ديگر که بهتر است همان ابتدا با پرسیدن از افراد مختلف چهره اجتماعی او بهتر شناخته شود .
میم چهارم: مشاوره
بايد پذيرفت که امروزه ديگر اهمیت مشورت کردن و مشاوره های قبل از ازدواج بر هیچ فردی پنهان نیست.
علاوه بر مشورت با بزرگترها و استفاده از تجربه آنها بايد بدانید که در جلسات مشاوره بر اساس تخصص، تبحر و تجربه مشاور دو نفر باهم مقايسه میشوند تا مشخص شود میانشان تا چه حد و چه میزان سازگاری وجود دارد و تناسب زندگی اين دو باهم چقدر است و بر همین اساس هر دو موردسنجش مشاور قرار میگیرند و چون مشاور يک فرد بیطرف است میتوان روی اظهارنظر او حساب کرد و تأيید يا عدم تأيید او را به حساب مخالفتهای بیجای بعضی اطرافیان نگذاشت.


۳۰۳ بازدید


۱۳ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .