پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
مدل‌سازی تاب‌آوری کودکان

 مدل‌سازی تاب‌آوری چندوجهی کودکان دارای ناتوانی‌های چندگانه در محیط‌های کم‌برخوردار

 اهمیت تاب‌آوری و محیط‌های کم‌برخوردار

خاطره اکبری


کودکان دارای ناتوانی‌های چندگانه با چالش‌های رشدی پیچیده‌ای روبرو هستند که فراتر از مجموع ناتوانی‌های فردی آنهاست.
این چالش‌ها در محیط‌های کم‌برخوردار که محدودیت منابع مالی، دسترسی ضعیف به خدمات تخصصی و کمبود زیرساخت‌های حمایتی دارند، تشدید می‌شوند.
در چنین شرایطی، تاب‌آوری یا توانایی انطباق مؤثر با فشارها و سختی‌ها، به یک ضرورت حیاتی تبدیل می‌شود.
تاب‌آوری در این زمینه نه تنها یک ویژگی فردی است بلکه یک فرآیندمحیطی-روان‌شناختی محسوب می‌شود که حاصل تعامل حمایتی کودک با خانواده، مدرسه و جامعه است.

این مقاله به بررسی مدل‌سازی تاب‌آوری زیست‌محیطی-روان‌شناختی کودکان دارای ناتوانی‌های چندگانه می‌پردازد و اثربخشی مداخلات مشارکتی سه‌گانه شامل خانواده، مدرسه و تیم درمانی را بر پیامدهای انطباقی و کیفیت زندگی کودکان در محیط‌های با منابع محدود مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
هدف این پژوهش، ارائه یک مدل جامع توانمندسازی است که قابلیت اجرا و پایداری بالایی داشته باشد و بتواند شرایط محلی و محدودیت منابع را در نظر بگیرد.

 مبانی نظری: تاب‌آوری محیطی-روان‌شناختی

رویکرد سنتی در توانبخشی اغلب بر رفع یا کاهش نقایص درونی کودک تمرکز دارد.
در مقابل، مدل زمحیطی-روان‌شناختی بر اساس نظریه‌های بوم‌شناختی رشد، معتقد است که تاب‌آوری زمانی شکوفا می‌شود که پیوندهای حمایتی قوی در ریزسیستم و میان‌سیستم کودک شکل گیرد.
در این دیدگاه، تاب‌آوری یک فرآیند سیستمی و مشترک است که توانایی کودک برای انطباق و مشارکت اجتماعی به میزان حمایت‌های پایدار دریافتی بستگی دارد.

سیستم‌های کلیدی شامل مهارت‌های خودمراقبتی، خودتنظیمی هیجانی و مشارکت اجتماعی هستند.
مهارت‌های خودمراقبتی توانایی کودک برای انجام فعالیت‌های روزمره و افزایش استقلال را تقویت می‌کند.
خودتنظیمی هیجانی به مدیریت پاسخ‌های عاطفی در برابر چالش‌ها کمک می‌کند و مشارکت اجتماعی زمینه‌ای برای درگیر شدن فعال کودک در جامعه و گروه همسالان فراهم می‌آورد.


 چارچوب مداخله‌ای: مشارکت سه‌گانه خانواده، مدرسه و تیم درمانی

مداخلات موفق در محیط‌های کم‌برخوردار نمی‌توانند تنها توسط یک نهاد انجام شوند.
مدل مشارکتی سه‌گانه شامل خانواده، مدرسه یا مرکز توانبخشی و تیم درمانی است.
خانواده به‌عنوان نخستین و مهم‌ترین مرکز حمایت و آموزش مهارت‌ها نقش کلیدی دارد و ارتقاء خودکارآمدی والدین باعث افزایش تاب‌آوری کودک می‌شود.
مدرسه یا مرکز توانبخشی با ارائه آموزش‌های اجتماعی، فرصت‌های مشارکت و برنامه‌ریزی آموزشی فردی، منابع محدود را به صورت خلاقانه ترکیب می‌کند و یادگیری کودک را بومی‌سازی می‌کند.
تیم درمانی وظیفه تشخیص دقیق، طراحی پروتکل‌های درمانی چندوجهی و آموزش والدین و معلمان را بر عهده دارد تا مداخلات به صورت هماهنگ و مؤثر اجرا شوند.

ارزیابی تعامل میان این سه نهاد به پژوهشگران امکان می‌دهد تا مؤثرترین الگو برای ارتقاء پیامدهای انطباقی و کیفیت زندگی کودک را شناسایی کنند.


مدل‌سازی و ارزیابی اثربخشی

برای بررسی روابط میان سطح مشارکت سه‌گانه، تاب‌آوری والدین و محیط، و پیامدهای انطباقی و کیفیت زندگی، از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده می‌شود.
این روش توانایی تحلیل پیچیدگی‌های سیستم زیست‌محیطی کودک را به صورت همزمان دارد.
پیامدهای انطباقی شامل مهارت‌های روزمره، ارتباطات و مشارکت اجتماعی هستند و کیفیت زندگی به عنوان هدف ذهنی از دیدگاه کودک و خانواده ارزیابی می‌شود و میزان رضایت، امید و شمول اجتماعی را نشان می‌دهد.

در محیط‌های کم‌برخوردار، توجه به منابع غیررسمی مانند شبکه‌های خانوادگی گسترده و نهادهای اجتماعی یا مذهبی اهمیت دارد.
همچنین ابزارهای سنجش و مواد آموزشی باید با فرهنگ، زبان و توان مالی منطقه تطبیق داده شوند تا مداخلات مؤثر و پایدار باشند.

انتظار می‌رود مدل ارائه‌شده باعث ارتقاء کیفیت زندگی کودکان و خانواده‌ها شود و پروتکل‌های بومی مداخلات توانبخشی را بهبود بخشد.
تاب‌آوری کودک با کاهش استرس والدین و بهبود کیفیت زندگی خانواده ارتباط مستقیم دارد.
علاوه بر این، شواهد ارائه‌شده می‌تواند راهنمایی برای سیاست‌گذاران باشد تا منابع محدود را به برنامه‌هایی تخصیص دهند که بر ظرفیت‌سازی مشترک خانواده و جامعه محلی تمرکز دارند.

آموزش تاب‌آوری به کودکان دارای ناتوانی‌های چندگانه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در پایداری اجتماعی و فردی است.
با رویکرد زیست‌محیطی-روان‌شناختی و مداخلات مشارکتی سه‌گانه، می‌توان مدل‌های توانبخشی را از تمرکز صرف بر رفع نقص به سمت ایجاد محیط‌های فراگیر و توانمندساز سوق داد.
این مدل‌سازی علمی و دقیق تضمین می‌کند که هر کودک، صرف نظر از نوع ناتوانی یا محدودیت‌های محیطی، فرصت دسترسی به بالاترین سطح انطباق و کیفیت زندگی را داشته باشد.


۸ بازدید


۴ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .