پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
نگرش مثبت

تهیه و تنظیم : صدیقه خسروانی 
نگرش خود را همانند فیلتر ذهنی تصور کنید که از طریق آن با جهان روبه رو می شوید . برخی از افراد از میان فیلتر خوش بینی جهان را می بینند ( نصفه ی پر لیوان ) در حالی که دیگران زندگی را از میان فیلتر بدبینی نگاه می کنند ( نصفه ی خالی لیوان ) اجازه دهید برای روشن کردن فرق بین نگرش مثبت و منفی چند مثال بزنم .

شخصی با نگرش منفی فکر می کند “من نمی توانم”

شخصی با نگرش مثبت فکر می کند”من می توانم”

شخصی با نگرش منفی بر آنچه از دست رفته است تمرکز می کند .

شخصی با نگرش مثبت همیشه شکرگزار است .

داشتن نگرش مثبت به این معنا نیست که همیشه همه چیز آرام و خوشایند است و هیچ مشکلی در زندگی وجود ندارد . اما این تضمین را می‌کند که هر مانعی که سدّ راه شما شد نمی‌تواند جلوی حرکت شما را بگیرد و روحیه شما را بد کند. این نگرش ، شما را به ادامه کار و تلاش دوباره تشویق می‌کند علیرغم اینکه مشکلات هم همیشه وجود دارند.

ویژگی افراد دارای نگرش مثبت

  1. نگرش مثبت چارچوب ذهنی از خوش‌بینی است که در انتظار اتفاقات خوب است. افراد دارای این نگرش راحت‌تر با مسائل کنار می‌آیند ، شاد هستند و شادی را به دیگران می‌بخشند.
  2. این افراد بر مشکلات و سختی‌های گذشته متمرکز نمی‌شوند. چنین افرادی سعی می‌کنند که از اشتباهات گذشته درس بگیرند و در زندگی به کار ببندند.
  3. افراد فوق به طرز مطلوبی در تمام زمینه‌ها زندگی خود را مدیریت می‌کنند . این افراد موقعیت‌ها و چالش‎‌های زندگی را مد نظر دارند، دارای اعتماد به نفس هستند و اطمینان دارند که می‌توانند با آنها کنار بیایند.
  4. آنها درگیر افکار منفی و ترس نمی‌شوند و دارای عزت نفس هستند و فعالند. هیچ چیز مانع آنها نیست و همیشه سعی دارند که راه‌هایی برای غلبه بر آنها پیدا کنند.

 نقل‌قول‌هایی در مورد نگرش مثبت

“نگرش مثبت شبیه جعبه مداد شمعی است که به دنیایتان رنگ و لعاب می‌دهد. دائماً نقاشی خود را با رنگ خاکستری رنگ‌آمیزی می‌کنید و بدین ترتیب همیشه تصویرتان سرد و دلگیر به نظر می‌رسد. تلاش کنید با اضافه کردن رنگ‌های روشن به تصویر و با چاشنی طنز آن را روشن‌تر سازید.”  «آلن کلین»

” بزرگترین اکتشاف هر نسلی این است که بتواند با تغییر نگرش زندگی‌اش را تغییر دهد.”  «ویلیام جیمز»

“هیچ کسی اندیشه‌هایتان را شکل نمی‌دهد، خودتان هستید که هدایتگر اندیشه‌هایتان هستید.”  «لی. جِی کولان»

” وقتی اندیشه‌های مثبت را جایگزین اندیشه‌های منفی می‌کنید، به نتایج مثبتی دست می‌یابید.”  «ویلی نِلسون»

” هرکجا که می روید، مهم نیست که هوا چطور باشد؛ همیشه همراه خودتان روشنایی را ببرید.  « آنتونی جی. دی آنجلو»

راه حل نگرش مثبت چیست؟

مرحله اول هر روز کتاب های بخوانید که حاوی پیام هایی مثبت و نشاط آور باشد، هر روز صبح سی الی چهل و پنج دقیقه از وقت خود را به این کار اختصاص دهید.

مرحله دوم : هر روز به برنامه انگیزشی شنیداری  گوش کنید . می توانید در حالی که رانندگی می کنید ،درخانه یا درحین انجام ورزش روزانه تان به این فایل های صوتی گوش دهید . بهترین راه حل تکرار است شما هرچه بیشتر به مطالب گوش دهید آنها قسمتی از وجودتان می شوند.

مرحله سوم : با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید،  بزرگی گفت دوستان شما یا بصیرتتان را گسترش می دهند یا رویاهایتان را خفه می کنند.

 مرحله چهارم  افراد  سمی یا  پرورنده :  افراد سمی کسانی هستند که بر موارد منفی تمرکز می کنند . افراد سمی همیشه سم کلام شان را بیرون می ریزند، و افراد غیر سمی پرورنده مثبت و یاری بخش هستند . آن ها روحیه ی شما را بالا می برند و بودن در کنارشان لذت بخش است. اما افراد سمی همیشه سعی خواهند کرد روحیه شما را تا حد روحیه ی  خودشان پایین بیاورند .آن ها با عبارت غم انگیزی مثل اقتصاد خراب،مشکلات موجود در زندگی شان و مشکلاتی که به زودی در زندگی شما به وجود می آید. و چشم انداز های وحشتناکی نسبت به آینده ،سد راه شما می شوند.

لس بروان سخنران انگیزشی از این گونه افراد به عنوان قاتلان رویا یاد می کند. از طرف دیگر چه احساسی به شما دست می دهد،  وقتی در کنار افرادی مثبت ،پرشور و حامی هستید .هنگامی که در کنار این افراد هستید کم کم نگرش آنها را بر می گزینید، و به گونه ای احساس می کنید که انگار نیرویی به شما اضافه شده است تا با تمام توان  اهداف خود را دنبال کنید.

مرحله پنجم: از مشاهده اخبار منفی که از جنگ و خونریزی صحبت می کنند خودداری کنید، ماهیت اخبار این است که بدترین خبرهای روز به اطلاع عموم برساند، و مشاهده این اخبار فقط و فقط باعث می شود تا روحیه شما ضعیف شود و انرژی زیادی از شما گرفته می شود.

 

 

 



۲۸۲۶ بازدید


۳۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .