پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
تحلیل رفتار متقابل Transactional analysis یا به اختصار TA



تحلیل رفتار متقابل یا TA چیست؟!

تحلیل رفتار متقابل Transactional analysis یا به اختصار TA یک تئوری روان شناسی است که توسط دکتر اریک برن در سال ۱۹۵۰ میلادی ارائه شد و به لحاظ کاربرد آن در حل مشکلات احساسی و رفتاری ؛ مورد قبول جامعه روان شناسی قرار گرفته و به طور تدریجی در زمینه های مشاوره ؛ روان کاوی ؛ گروه درمانی ؛ مدیریت ؛ جامعه شناسی؛توسعه سازمانی و آموزش ؛ نظریه های جدیدی ارائه و گسترش پیدا کرده است.

ابهام و پیچیدگی در مفاهیم تحلیل رفتار متقابل ؛ تخصصی بودن و زمان طولانی درمان در دیگر روش های روان درمانی باعث شد تا تحلیل رفتار متقابل با مفاهیم اساسی و واژه های ساده به سرعت جایگزین روش های روان درمانی قدیمی شود. به همین علت تحلیل رفتار متقابل عمومیت یافته است و هر جا که انسان ها حضور دارند و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؛ این نوع درمان کاربرد دارد و به عنوان ابزاری برای تغییر و حل مشکلات مورد استفاده قرار می گیرد.

تحلیل رفتار متقابل یا به اختصار تی ای (TA) یک مکتب علمی کاربردی است که در آن از به کار بردن مفاهیم پیچیده ؛ اجتناب شده  و نظریات آن به صورتی مطرح شده است که به راحتی می توان آن ها را مشاهده و تجربه کرد. 

کاربرد تحلیل رفتار متقابل ta چیست ؟

تا به اینجا تقریبا متوجه شده ایم که تحلیل رفتار متقابل چیست؛ می توان به طور کلی گفت که تئوری TA به روابط و مشکلات درونی شخص و رابطه انسان ها با یکدیگر توجه ویژه ای دارد و اعتقاد بر این است که اگر افراد با یکدیگر روابط سالم ؛ صمیمانه و صادقانه داشته باشند و آن را جایگزین روابط مخرب ؛ منفی و تحقیرآمیز کنند؛ قادر خواهند بود از فشارهای روانی  خود و دیگران بکاهند و از زندگی لذت بیشتری ببرند.

تحلیل رفتار متقابل در عین سادگی این توانایی را دارد تا افکار و احساسات پیچیده ؛ سردرگم و پریشان شخص را سامان بخشد تا فرد با تفکیک و سازماندهی افکار و احساسات ؛ شناخت بهتری از خود به دست آورد؛در نتیجه با آگاهی بیشتر به نقاط ضعف و قدرت خود؛ رفتارهای سالم و سازنده را انتخاب کند و با توانمندی در بحران های روحی ـ روانی خود قادر به تجزیه و تحلیل مشکل و حل آن باشد.

علاوه بر این؛  تئوری تحلیل رفتار متقابل این امکان را فراهم می کند که ساختار شخصیت به صورت نمودارهای شخصیتی ترسیم شود؛ به صورتی که هر فرد آشنا با این روش با دیدن نمودار می تواند به ساختار شخصیتی و روابط متقابل فردی که نمودار آن ثبت شده؛ پی ببرد.

امروزه متخصصان تحلیل رفتار متقابل ادعا می کنند که با استفاده از روش های کاربردی و زبان تازه ای که برای روان شناسی ابداع شده ؛ دامنه این علم ؛ علوم اجتماعی ؛ آموزشی ؛ مدیریت منابع انسانی ؛ ساختارهای سازمانی ؛ روان کاوی و گروه درمانی را نیز در بر می گیرد.  به این ترتیب پویایی تئوری تحلیل رفتار ؛ آن را از دیگر مکتب ها متمایز کرده است.

در تحلیل رفتار متقابل، نظریه پردازان و افرادی که از این نظر به دنیا نگاه می کنند اعتقاد دارند:

انسان از بدو تولد یعنی حتی از لحظه ای که نطفه بسته می شود و در رحم مادر قرار می گیرد یک لوح سفید است و این جهان را حس می کند و در مسیر رشد قرار می گیرد. لحظه به لحظه که به دنیا می آید جهان را ذخیره می کند.

در کجا؟ در جایگاهی به نام ناخود آگاه.

آیا می دانید اساس نظریه اولیه تحلیل رفتار متقابل بر چه پایه ای ارائه شده است؟!

بله ؛ اساس نظریه اولیه تحلیل رفتار متقابل ؛ بر پایه حالت های شخصیتی ارائه شده است.

اریک برن‌؛ حالت های شخصیتی را در سه بخش  «والد»  ؛  «بالغ» و  «کودک» معرفی کرد

تعریف من والد در نظریه تحلیل رفتار متقابل TA : 

آن قسمت از شخصیت و باورهای من که با توجه به رفتار والدینم شکل گرفته است و در مواقعی که من از بعد قدرت، کنترل کردن، قضاوت کردن  و نگاه بالا دستی به کسی نگاه می کنم فعال می شود. ( برای دیدن درس کامل من والد می توانید روی لینک آن کلیک کنید).  

تعریف من کودک  در نظریه تحلیل رفتار متقابل TA:

آن قسمت از شخصیت و باورهای من که با بعد احساسات وجودم کار دارد و موجب می شود که رفتارهای دوران کودکی ام ( تصمیمات احساسی ام) تکرار شود.

تعریف من بالغ در نظریه تحلیل رفتار متقابل TA :

آن بعد از وجود شخصیتی ماست که با منطق سر و کار دارد و موجب می شود در موقعیت های مختلف تصمیمات منطقی و بالغانه بگیریم. به آن تصمیمات "این مکانی – زمانی" هم می گویند.

 یک بخش از وجودمان، پیام های والدی به نام والد، یک بخش از وجودمان پیام های بالغانه و بخش دیگری از وجودمان کودک درونمان است که ذهنمان مانند یک ضبط صوت هرلحظه این دنیا را ضبط می کند. هر فایل را در قسمت خودش قرار می دهد و برای این ضبط شده ها برنامه ریزی و نتیجه گیری می کند.

در تعریف تحلیل رفتار متقابل یاد می گیریم که ما مثل یک ماشین کودکیمان را و رفتارهای دنیای اطرافمان را ضبط می کنیم و با توجه به آن زندگی و رفتارهایمان در بزرگسالی را شکل می دهیم. وقتی این پروسه کاربردی را تمام کنید درک می کنید من هرآنچه که الان هستم ،در هر سنی، تماما تجربیات بدو تولد تا 7سالگی و شاید 10 سالگی شما بوده است.

از دیدگاه TA، شما از قبل برنامه نویسی شده اید که شغلتان چه باشد، ازدواجتان با چه کسی باشد، سرنوشتتان ، احساساتتان، و حتی افرادی که به زندگی شما می آیند چه کسانی باشند، و شما در حال حاظر فقط دارید طبق آن زندگی می کنید. چطور ؟ خب دلیلش این است که ذهن شما از پدر و مادرتان یاد گرفته است که در هر شرایط زندگی به چه شکل رفتار کند، و در صورتی که خودتان کنترل من بالغ وجودتان را با خواندن این درس ها یاد نگیرید، احتمالا تا به پایان عمر با همان پیش نویس پیش می روید.

 

با دست یابی به نظریه تحلیل رفتار متقابل TA می توان به شناخت مشکلاتی که افراد موجب عدم تعادل در ساختار شخصیت ؛ ارتباط با دیگران و تکرار بازی های روانی و نمایش نامه زندگی می شود ؛ پی برد و راهکارهای تغییر و درمان آن ها را کشف و ارائه کرد.

با کمک تحلیل رفتار و به منظور کسب شناخت از شخصیت بالقوه و کشف جایگاه واقعی خویشتن ؛ تغییر در ساختار شخصیتی به طور کامل امکان پذیر می شود.

در تحلیل رفتار متقابل، هر تغییر رفتاری یا احساسی در مرحله اول با بینش منطقی شروع می شود که در واقع شناخت مجموعه نقاط ضعف و قوت رفتار ؛ تفکر یا احساس فرد است و پس از پذیرش منطقی آن ؛ توسط حالت های شخصیتی ؛ درک احساسی برای تغییر نهایی حاصل می شود. مهم ترین عوامل کمک کننده برای قبول و پذیرش تغییر در نظریه رفتار متقابل شفاف بودن ؛ عامل بودن و انعقاد قرارداد برای تغییر در خویشتن است که قرار داد توسط خود درمان جو یا بین او و درمان گر تعیین می شود.
منبع:
http://tavanaedu.com/session_view.php?id=147



۲۰۸۱ بازدید


۴ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .