پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
خرید کردن به عنوان یک پدیده شادی بخش

خرید کردن به عنوان یک پدیده شادی بخش

چرا الگوی مصرف مردم متفاوت است؟ یکی از مسائلی که در بیشتر خریدها رایج است، این است که مردم در حال جاضر صرفا به خاطر اهداف کاربردی مصرف نمی کنند. بلکه به نظر می رسد که مصرف کنندگان به نیت ابراز هویت، یا برای به دست آوردن موقعیت اجتماعی و یا به امید شاد شدن، خدمات و محصولات را خریداری می کنند
بنابراین زمانی که خرید به منظور کسب شادی انجام می گیرد، این سوال پیش می آید که آیا خرید برای شادی به کالاهای مورد استفاده مثل جارو برقی و سایر کالاهای مصرفی که سریع به فروش می رسند، نیز توسعه می یابد یا خیر.

 

برخی اظهار کرده اند که مردم سعی می کنند تا شادی را از طریق مصرف به دست آورند زیرا فرهنگهای مصرف کننده که ما در آن ها زندگی می کنیم، افراد را تشویق به وابستگی به مادیات می کنند و این باور را ترویج می کنند که آسایش ما در گرو داشته های مادی ماست.
این مطلب ممکن است گویای آن باشد که افراد دارای الگوی مصرف بیشتر، به دنبال کسب لذت و رضایت هستند.

 

مصرف به خاطر شادی پدیده ایی است که اغلب به امید فروش محصولات و خدمات خاص مورد توجه بازاریابان است.
آنها می دانند که هر کسی دوست دارد شاد باشد و در نتیجه به مصرف کنندگان یاد آوری می کنند که خرید کالایی که تبلیغ می کنند، یک عمل خاص است و باعث شادی می شود.
این کار در شیوه های تبلیغاتی به طور مستقیم یا غیر مستقیم انجام می شود، در شکل غیر مستقیم سعی می شود تا مصرف کنندگان متقاعد شوند که محصول مورد تبلیغ مزایای خاصی دارد و منجر به یک زندگی شاد خواهد شد.برای مثال یک آگهی عطر ممکن است نشان دهد که استفاده از آن عطر جذابیت ایجاد می کند. در روش مستقیم به سادگی به مصرف کننده گفته می شود که خرید این محصول یا کالای خاص موجب شادی آنها خواهد شد.

 عفت حیدری  مترجم کتاب سندرم زن شتابزده در ادامه این مطلب آورده است آنچه موجب شادی مردم می شود، پدیده بسیار مهمی است و توضیح آن کمی پیچیده است. البته برخی روانشناسان تلاش می کنند که رابطه بین شادی و مصرف را روشن کنند. تاکنون، بسیاری از این روان شناسان به جای بررسی تاثیر مصرف بر شادی، بر جنبه منفی و مضرات مصرف تمرکز کرده اند.

 

ماهیت شادی چیست؟

برای روشن شدن ماهیت شادی،چندین تعریف وجود دارد و ممکن است جای تعجب نباشد که کاربرد اصطلاح شادی تا حدودی بین روانشناسان و بازاریابان متفاوت است.
روان شناسان به طور عمده با این فرض کار می کنند که شادی به معنی رضایت کلی از زندگی است در حالی که بازاریابان اغلب شادی را به چگونگی رضایت مصرف کنندگان از محصول و خدماتی که خریداری می کنند، ربط می دهند.
بنابراین شادی لزوما همان رضایت مصرف کننده نیست.
بهتر است شادی مصرف کننده به عنوان یک جمع بندی از فعالیتهای مصرف کننده در نظر گرفته شود که تحت تاثیر تجربه های عاطفی مثبت و منفی قرار می گیرد و به نوبه خود موجب می شود تا مردم احساس خوب یا بدی را تجربه کنند.

آنچه موجب شادی افراد می شود و آنچه آنها فکر می کنند، موجب شادی آنها می شود، یکسان نیستند.
برای مثال مشخص شده است که افراد تمایل به برآورد بیش از حد مقدار سودی که در آینده از مصرف یک محصول خاص به دست خواهند آورد، دارند.در حالی که  نتایج روشن و  رابطه مثبتی بین شادی و سطح بالای درآمد یافت نشده است.متاسفانه اغلب اهمیت تعاملات شخصی را نیز دست کم می گیرند. چیزی که بارها و بارها مشخص شده که موجب شادتر شدن افراد می شود.

 

معیارهای شادی

شادی معمولا به شکل رفاه فردی مورد ارزشیابی قرار می گیرد.
بسیاری این روش را با شیوه مناسبی برای تخمین رضایت زندگی افراد به شمار می روند.
معیارهای مختلفی برای مدیریت احساس رضایت مصرف کنندگان وجود دارد، برخی از تصاویر استفاده می کنند، در حالی که دیگران به طور عمده از سوال بهره می برند، اما تمام این روشها برای ایجاد واکنشی است که نشان دهنده احساس افراد به زندگی شان باشد. ا«چه موجب شده است تا مردم در زندگی های خود احساس شادی کنند، به طور کلی پیچیده است و متغیرهای زیادی در آن دخالت دارند. بنابراین آیا امکان دارد که نوعی دیگر از شادی وجود داشته باشد که لزوما بادوام نباشد و زندگی را تغییر ندهد ولی بررسی آن ارزشمند باشد؟

 

بحث در باره اینکه آیا چیزی به عنوان شادی کلی در زندگی وجود دارد، بچگانه است،اما آیا رضایت کلی از زندگی می تواند لحظات احساس شادی را که مصرف کنندگان ممکن است از محصولات و خدمات خاص تجربه کنند، تعیین کند یا خیر، ارزش فکر کردن دارد. بیشتر مردم لذت موقت بسیار زیادی را از فعالیتهای مصرفی تجربه کرده اند، شاید یک غذای خوشمزه،ماساژ یا حتی فقط یک فنجان بزرگ قهوه خوشمزه توانسته باشد که این لذتهای موقتی را ایجاد کند.سوال این است که آیا این لذات موقت می توانند به عنوان شادی تعریف شوند یا خیر. اگر چنین تجربیاتی یک شکل خاصی از شادی باشند و مصرف توانسته باشد آنها را ایجاد کند، بسیاری از معیارهای اندازه گیری و ایجاد شادی کارآمد نیستند  از سوی دیگر مطالعات رابطه شادی و تاب آوری را مثبت و معنادار گزارش کرده اند.


بر گرفته از کتاب روان شناسی مشتری



۲۳۷ بازدید


۶ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .