پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
فقر زمانی چیست و چگونه سلامت روان ما را تهدید میکند ؟
فقر زمانی با سطوح بالاتر افسردگی، اضطراب و استرس مرتبط است
فقر زمانی روند رو به رشدی است که بر رفاه و روابط ما تأثیر منفی می گذارد.


هنگامی که احساس می کنید کارهای زیادی برای انجام دادن در یک روز وجود دارد و زمان کافی برای انجام آنها ندارید؟ اگر چنین است، شما چیزی را تجربه می کنید که محققان آن را فقر زمانی می نامند فقر زمانی بیشتر نوعی ادارک است تا واقعیت

ما برای برقراری ارتباطات اجتماعی سخت تلاش می‌کنیم، اما اکثریت ما به طور فزاینده‌ای احساس کمبود ارتباط می کنیم. حتی قبل از همه‌گیری کرونا، تقریباً از هر 10 نفر، 6 نفر گزارش می‌دادند که حداقل در برخی مواقع احساس انزوا و تنهایی می‌کردند.
هنجارهای زندگی مدرن (قوانین نانوشته در مورد اینکه چه رفتاری “عادی” یا مطلوب است) در حال تغییر هستند و به احساس مزمن انزوا کمک می کنند. به عنوان مثال:
ما زمان کمتری را صرف معاشرت می کنیم و زمان بیشتری را در اینترنت و شبکه های اجتماعی صرف می کنیم. حلقه های دوستی ما در حال کوچک شدن است و کمتر در کنار دوستان خود وقت می‌گذرانیم.
بسیاری از مردم، بیشتر از هر زمان دیگری به دورکاری وابسته شده‌اند ویا به تنهایی زندگی می کنند. حقیقت این است که احساس مشغله، حواس پرتی و قطع ارتباط، درحال تبدیل شدن به احساسی عادی می‌باشد و درست مانند قورباغه ای که در قابلمه آب می‌نشیند تا آب بجوشد، ما نیز اغلب متوجه نمی شویم که همه چیز در جهت خطرناکی در حال حرکت است.

بیایید با زمان شروع کنیم.
آیا احساس می کنید کارهای زیادی برای انجام دادن در یک روز وجود دارد و زمان کافی برای انجام آنها ندارید؟ اگر چنین است، شما چیزی را تجربه می کنید که محققان آن را فقر زمانی می نامند. در یک نظرسنجی، 80 درصد آمریکایی‌های شاغل گزارش دادند که «هیچ وقت زمان کافی نداشتند». با این حال، جالب توجه است که مطالعات دقیق در مورد نحوه استفاده آمریکایی ها از زمان نشان می دهد که فقر زمانی ممکن است بیشتر یک تصور باشد تا یک واقعیت. ما در واقع زمان آزاد بیشتری نسبت به حدود 50 سال پیش (به طور متوسط) داریم و با این حال بیشتر از همیشه احساس کمبود وقت می کنیم.
امروزه پاسخ متداول بسیاری از افراد به “چطوری؟” اغلب این است: “من خیلی سرم شلوغ است!” برای بسیاری از مردم وقت گذاشتن برای دیدن دوستان، دنبال کردن یک سرگرمی یا تعطیلات دشوار است. برخی از مردم به این دلیل که مشغله زیاد به نوعی نماد شخصیت متفاوت و مهم است، به این می بالند که چقدر سرشان شلوغ است.
با این حال، تحقیقات نشان می دهد که فقر زمانی با سطوح بالاتر افسردگی، اضطراب و استرس مرتبط است. وقتی احساس کمبود زمان می کنیم، کمتر احتمال دارد قسمتی از وقت خود را با دوستان و اطرافیان خود به اشتراک بگذاریم. بنابراین، ما از ارتباط اجتماعی که برای مهربانی و سلامتی و شادی ما بسیار مهم است محروم می شویم.
خوشبختانه، تحقیقات نشان می‌دهد که گام‌های خاصی وجود دارد که می‌توانیم برای احساس توانایی بیشتر و ارتباط اجتماعی بیشتر انجام دهیم

در ادامه به سه مورد اشاره می‌کنیم:

خرید زمان
تحقیقات نشان می دهد که خرج کردن پول برای آزاد کردن زمان (عملی به نام خرید زمان) می تواند استرس زمانی را کاهش دهد، شادی را تقویت کند و روابط شما را بهبود بخشد.
اگر می خواهید زندگی اجتماعی رضایت بخش داشته باشید، برای آن زمان بخرید.

ممکن است برای برون سپاری یک کار کسل کننده و وقت گیر، استفاده از یک پرواز مستقیم به جای پرواز ارزان تر با توقف طولانی یا پرداخت عوارضی برای رانندگی سریع و زودتر رسیدن به خانه، بپردازید. سپس، ثروت بادآورده از وقت آزاد خود را روی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که از نظر اجتماعی جذاب است، سرمایه گذاری کنید. مانند تماس با یک دوست یا معاشرت با فرزندانتان.
اگر برای پول ارزش قائل هستید، یا می خواهید این تصور را حفظ کنید که «همه چیز را می‌توانید با هم پیش ببرید»، ممکن است از ایده خرید زمان که باعث صرفه جویی در وقت شما می‌شود متنفر باشید ویا ممکن است فکر کنید که خرید زمان فقط برای افراد ثروتمند است.

به خاطر داشته باشید که تحقیقات نشان می دهد افرادی که مایلند پول را با زمان معامله کنند، از روابط خود رضایت بیشتری دارند و شادتر هستند. خرید زمان عملی است که برای افراد در تمام سطوح درآمد مفید است. (پیشنهاد می‌شود مطلب 4 نکته برای کشف دوباره شادی در زندگی را مطالعه کنید.)
زمان دادن
راه دیگر برای بدست آوردن زمان بیشتر، اهدا کردن آن است. در یک تحقیق، محققان از افراد خواستند که بخشی از صبح روز تعطیل خود را به انجام کاری برای خود اختصاص دهند که قبلاً قصد انجام آن را نداشتند ویا کاری را برای شخص دیگری انجام دهند. افرادی که زمان خود را صرف کردند، بعداً احساس کردند که بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کردند زمان دارند.
تحقیقات دیگر نشان می دهد که کمک به دیگران (از طریق داوطلب شدن در فعالیت های اجتماعی، حمایت از یک دوست ویا انجام یک عمل محبت آمیز تصادفی برای یک غریبه) می تواند احساس ارتباط ما را افزایش دهد.

کاهش سرعت
اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و زمان کافی برای انجام آنها ندارید، سعی کنید سرعت انجام برخی از کارها را کاهش دهید. شما مجبور نیستید با سرعت دیوانه وار دنیای مدرن همگام شوید. احتمالاً می‌توانید کمی سرعت خود را کاهش دهید و زمان بیشتری را برای گپ‌های معمولی با همکاران و دور هم جمع شدن‌های بداهه با دوستان اختصاص دهید.
تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر ما از بیکار بودن بیزاریم، اما احتمالاً به این دلیل است که ما مشروط به فرهنگی بوده‌ایم که به بهره‌وری، موفقیت و ثروت وسواس دارد.
خوشبختانه، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از افراد میل به سرعت پایین‌تری در زندگی دارند، حد و مرزهای بیشتری را در محل کار تعیین می‌کنند، کمتر برای مادیات وقت خرج می‌کنند وبیشتر برای خانواده و فرزندان خود برنامه‌ریزی می‌کنند.
در نهایت، انتخاب‌هایی که با وقت خود انجام می‌دهیم، بر خوشبختی و کیفیت زندگی اجتماعی ما تأثیر زیادی می‌گذارد. شما با وقت خودتان چه خواهید کرد؟


منبع : آوان


۲۱۴ بازدید


۲ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .