پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
حال و روز برخی از خیابان ها در محرم/زندگی پاکبانان خش خش جارو نیست
متن یادداشت سعید قوامی مدیرعامل جمعیت همیارن سلامت روان اجتماعی پویا شهرستان بروجن با موضوع "بیایید در این روزها هرکدام پاکبان محیط خود باشیم"

چند روزی است که محرم الحرام از راه رسیده، محرمی که امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفایش با فداکاری های بی مثال خود در راه اسلام، جاودانگی و بقای آن را تضمین کرده و راه روشن حقیقت را برای همیشه تاریخ روشن نگه داشتند تا امثال من و شما امروز به بیراهه کشیده نشویم.
در پاسداشت فداکاری های آن امام و حفظ کرامت این ایام حرف ها و گفته های شنیدنی بسیاری وجود دارد و تنها به این بسنده خواهیم کرد که امام خمینی (رحمه الله علیه) در جمله ای تاریخی فرموده اند که «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است».
در محرم الحرام عرف پسندیده ای رواج پیدا کرده است که برخی امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفایش را واسطه قبولی حاجت و نیاز خود قرار داده و از درگاه خداوند متعال طلب برآورده شدن حاجت های خود را می کنند که این امر مهم با پخش نذری های مختلف در جامعه ما نمود پیدا کرده است.
اما نکته ای که در پخش نذری باید به آن توجه داشت و نباید به فراموشی سپرده شود؛ ظروف نذری است، ظروفی که از جنس پلاستیک بوده و علاوه بر آثار تخریبی بر محیط زیست، ضررهای زیادی هم بر سلامت انسان دارد.
در این میان نباید از یاد برد که «پاکیزگی و نظافت از ایمان است» این فرموده پیامبر اسلام بوده و رعایت آن بر هر مسلمانی واجب است و کسی حتی فکرش را هم نمی کند که به خاطر عمل به این فرموده، نارنجی پوشان شهرداری در ایام محرم باید از عزاداری خود محروم شده و این سیره را در جامعه پیاده کنند.
و اما سوالی که در این جا پیش می آید این است که آیا پخش نذری و تلمبار کردن کوهی از ظروف یکبار مصرف در سطح خیابان ها و جوی های آب با نیت قبولی حاجت ارزش این همه خم کردن قامت دیگران را دارد؟ هیچ به این فکر کرده ایم که پاکبانان باید تا صبح بیدار بوده و ظروف یکبار مصرف حاصل از پخش نذری را جمع آوری کنند تا مبادا فردای آن روز عزاداران با چهره نازیبای شهر روبه رو شوند؟
دوباره ماه محرم آغاز شد، ظروف و لیوان های یک بار مصرف و پلاستیکی غذا و نوشیدنی و …..در تکایا و مساجد وحتی ایستگاه‌های صلواتی شهر هم زمان با فرارسیدن دهه ی اول ماه محرم، توزیع می‌شود و پس از مصرف، بیش تر در اطراف محل‌های برگزاری مراسم رها می‌شود
شاید برخی از ما، هیچ گاه به زحمتی که برای جمع آوری، حمل و دفن این نوع زباله‌ها توسط کارگران شهرداری کشیده می‌شود، فکر نمی کنیم!یک لحظه فکر کنیم که شاید رفتگران شهرداری با دیدن وضعیت خیابان‌ها و محل‌های برگزاری مراسم عزاداری و یاد کردن از زحمتی که باید فردای این مراسم متحمل شوند، خم به ابرو بیاورند، هرچند که آن ها هم برای این که در ثواب برگزاری مراسم شریک باشند، چیزی نمی‌گویند
اکثرشهروندان ظروف یکبار مصرف خود را در هرجایی رها می‌کنند که این مساله باعث می‌شود بخش‌های زیادی از این نوع زباله‌ در کنار پیاده رو و خیابان پخش شود
سطح شهر پس از برگزاری مراسمات ، نازیبا می‌شود، چرا که ظروف یکبار مصرف شهر را قبضه می‌کند و کار رفتگران در این ایام چندین برابر می‌شود
زمانی که اکثر ما به خواب رفته ایم و شهر در سکوتی کامل فرو رفته تنها صدای جاروی رفتگرها ست که به آرامی کوچه و خیابان‌ها به حرکت در آمده شنیده می‌شود
برای این که رعایت حال این عزیزان را هم کرده باشیم عزاداران باید آشغال های خود را در محل سطل های زباله قرار دهند یا پخش کنندگان نذری چاره ای به حال آشغال های حاصله از پخش نذری بجویند تا مبادا پاکبان های عزیز شهرداری که همگی قابل احترام و دارای شخصیتی والا هستند، به زحمت بیفتند.
حالا که این عزیزان، بی هیچ گلایه‌ای سختی رفت و روب خیابان‌ها را به جان می‌خرند، بهتر این است ما نیز به عنوان یک شهروند، سعی کنیم تا با تحمل کمی سختی، زباله ها را در کوچه و خیابان رها نکنیم تا هم کسی را آزرده خاطر نکرده باشیم و هم رضایت خادمان شهر را فراهم کرده باشیم ...
هرکدام از ما اگر در برگزاری این مراسم ، پاکیزگی و نظم چهره‌ی شهر که نشانه ی ایمان است، را حفظ کنیم .دراینصورت تصویر شهرمان در انتهای شب کریه و ناپسند نیست.
ذکر این نکته فراموش نشود که برخی از عزاداران، عزاداری خود را در کمک به این عزیزان خلاصه کرده و با در دست گرفتن جارو و سطل های زباله به یاری این عزیزان می شتابند که اقدامی بسیار شایسته است و نیاز به فرهنگ سازی در بین همه اعضای جامعه دارد.
در پایان این گزارش باید خطاب به عزاداران محترم اباعبدالله الحسین (علیه السلام) گفت: یادمان نرود زندگی رفتگر، خش خش جاروست و اگر فرصتی برایش باقی بماند نفسی می‌کشد، استراحتی می‌کند و حاصل زحمتش را به خانه می‌برد‌، این شب ها به فکر آن ها نیز باشیم‌ قرار نیست رفتگران و پاکبانان عزیز شهرداری تاوان عزاداری و نذری خوردن های ما را بدهند پس بیاییم با تعبیه کردن محل های مناسب برای ظروف یکبار مصرف عزای دیگری برای عزاداری این عزیزان ایجاد نکنیم.
به یاد داشته باشیم زندگی پاکبانان خش خش جارو نیست
عزاداری هایتان مقبول درگاه حق
التماس دعا


۷۳۷ بازدید


۶ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این خبر در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .