پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
همایش توانمندسازی، هویت بخشی و جامعه پذیری بهبود یافتگان و خانواده (3)
 همایش توانمندسازی، هویت بخشی و جامعه پذیری با همکاری سازمان مردم نهاد پيام اوران همياري، تولد دوباره، جمعيت همياران سلامت استان تهران و انديشمندان رايا سلامت محور در 95/6/15برگزار شد در این همایش نمایندگان ارگان های مختلف استانی بر حمایت،صیانت و هویت بخشی سازمان های مسئول در حفظ و پایداری این قشر از جامعه تاکید کردند.


آسیب های ناشی از اعتیاد اول هویت فرد را مخدوش می کند 
اصغر باقری سرپرست بهزیستی استان تهران در این همایش گفت: کارکردهای خانواده، اجتماع و حاکمیت موجب ایجاد شرایط غیر منطقی در حوزه آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد شده است که بایستی در این مورد برنامه های منطقی و هماهنگ با امکانات صورت بگیرد تا از پیشرفت این مسئله جلوگیری شود.
وی بیان کرد: آسیب های ناشی از اعتیاد اول هویت فرد را مخدوش می کند وافراد آسیب دیده هویت حقوقی و اجتماعی خود را از دست می دهند بنابراین بایستی با توجه به امکانات با منطق اولویت بندی جدی برای فعالیت هدفمند در این باره صورت بگیرد.
باقری اظهار کرد: در سال 93 تعداد 593 نفر دوره اماده سازی شغلی را در بهزیستی گذرانده اند که در سال 94 این تعداد 1 هزارو 200 نفر بوده است و در 5 ماه اول سال 95 تعداد 262 نفر تحت آموزش قرار گرفته اند که با رویکرد مشارکتی و همکاری سازمان های مردم نهاد این تعداد افزایش خواهند یافت.
سرپرست بهزیستی استان تهران تاکید کرد: برای کاهش معضلات اجتماعی ناشی از اعتیاد بایستی فعالیت های فرهنگی، آموزشی، حرفه ای و مهارت های زندگی برای بهبودیافتگان در دستور کار قرار بگیرد تا درصد برگشت پذیری افراد پاک شده کاهش پیدا کند.


فعالیت های عملیاتی باید برای صیانت از بهبودیافتگان اجرا شود
احمدرضا غلامی مدیر تحقیقات بازار و ساماندهی صندوق کارافرینی امید در این نشست بیان کرد: ایجاد کسب و کار خانگی، خرد و کوچک در شرایط امروز جامعه بهترین مدل برای کاهش خیل  عظیم بیکاران جامعه است که در ادامه این روند معضلات اجتماعی ناشی از اعتیاد نیز کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: در کشور  سازمان های مختلف به صورت جزیره ای عمل کرده و عمدتا برنامه ها و اهداف خود را دنبال می کند که این معضل آسیب های اجتماعی را تشدید کرده است.
غلامی تاکید کرد: با همکاری و هماهنگی ارگان های مختلف با سازمان های مردمی می توان در حوزه صیانت از بهبود یافتگان ورود پیدا کرد که در صورت مدیریت درست و همچنین هدفمند بازار کار بهبودیافتگان نرخ بازگشت پذیری این قشر کاهش پیدا می کند.




آموزش عنصر اصلی موفقیت فعالیت های هدفمند است
عبدالله قاسمی معاون فنی و آموزشی اداره کل آموزشی فنی و حرفه ای استان تهران با اشاره به سختی ها و کمبود های حوزه اموزش در کشور اظهار کرد: اشتغال تبدیل مهارت، علم به ارزش است و افراد بهبود یافته باید توانایی های بالقوه خود را به ارزش تبدیل کرده و در عرصه عمومی عرضه کنند.
وی گفت: بهبودیافتگان باید در چهار اصل، آموزش، تولید، بازایابی و فروش تحت آموزش قرار گیرند تا ضمن تغییر فضای کارکردی بازگشت پذیری انها کاهش پیدا کند که در این راستا سازمان فنی و حرفه ای تعداد 1هزارو 300 نفر از سرپرست های خانوار بهبودیافتگان و زندانیان را تحت آموزش قرار داه است که 1 هزارنفراز آنها مجرد و 300 نفرشان متاهل بودند که شرایط معیشتی آنها با توجه به اقدامات صورت گرفته تحول جدی پیدا کرده است.


اقتصاد اعتیاد بستر اقتصاد ملی را مخدوش کرده است
سیاوش شهریور مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت: بازار اعتیاد به مافیای کارافرینی تبدیل شده است و برخی از کمپ های ترک اعتیاد تبدیل به بازار کار افراد سود جو شده اند و که بهبودیافتگان این مراکز بعد از برگشت به عنوان نیرو جدید مصرفی با مصرف چندگانه در اختیار مراکز خرید و فروش قرار می گیرد که بازار توزیع مواد مخدر را تقویت می کندکه انجمن ها باید در مقابل این اقدام ایستادگی کنند.
وی تشریح کرد: اقتصاد انهدام و سیاه مواد مخدر، با تجارت مواد، روسپیگری  و فروش مشروبات الکلی اقتصادی ملی را با خطر مواجه کرده است که از دل این اقتصاد، اقتصاد اداری درحال شکل گیری است و افراد برای حفظ بازار تمامی مسئولان را با پرداخت مالی تحت نفوذ خود در می اورند که اتفاق خوشایندی در سطح کشور نیست.
شهریور تاکید کرد: سازمان های مردم نهادی که در حوزه توانمندسازی فعالیت می کنند باید مسئولیت اجتماعی شرکت ها و کمپانی ها را مد نظر قرار دهند تا با کنار هم قرار گرفتن، اراده، ایمان، دانش کار و سرمایه اقتصادی فعالیت های مردمی با پایداری صیانت از بهبودیافتگان را به نتیجه برساند و همچنین سازمان های دولتی از اقدام جزیره ای پرهیز کنند تا با همکاری و هماهنگی نتیجه قابل لمس در حوزه آسیب های اجتماعی ایجاد شود.


از گفتمان صیانت از بهبودیافتگان در اذرماه رونمای خواهد شد
  بیرجندی مدیر کل دفتر  توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در این همایش گفت: 30 هزار متخصص در حوزه بهبودیافتگان فعالیت می کنند که با بستر سازی 2 هزارو 271 شبکه تخصصی برای تحقق صیانت از بهبودیافتگان ایجاد شده است که نگاه به اینده و امیدواری به آن را تقویت می کند.
وی تصریح کرد: جامعه پذیری بهبودیافتگان شامل، پیشگیری، درمان، حمایت و صیانت است که  نیازمند حضور افراد خلاق و حمایت ملی است.
مدیر کل دفتر  توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: در 2 سال گذشته 150 طرح اشتغال برای بهبودیافتگان رصد شده که تعدا 50 عدد از انها مورد تصویب قرار گرفته است که 4 کارگروه شغلی پایدار برای بهبودیافتگان ایجاد شده است و این فعالیت برای گفتمان سازی برای ارائه تجارب به نهادهای مدنی برای صیانت از بهبود یافتگان رونمایی خواهد شد.
منبع خبربا تلخیص:
http://www.watan.ir/fa/index.php?Page=definition&UID=6133490


۱۷۸۸ بازدید


۴ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این خبر در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .