پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
همایش توانمندسازی،هویت بخشی و جامعه پذیری(1)

دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان تهران:

نرخ شیوع اعتیاد در استان تهران 2.95 درصد است/300 هزار نفر درگیر مستقیم اعتیاد

تهران - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، نرخ شیوع اعتیاد در بین شهروندان استان را 2.95 درصد عنوان کرد و گفت: تهران با داشتن این آمار بالاتر از میانگین کشوری و در رتبه نهم استان ها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدرضا آذرنیا روز دوشنبه در همایش«توانمندسازی، هویت بخشی و جامعه پذیری بهبود یافتگان اعتیاد و صیانت از خانواده آن ها» افزود: بیش از 300 هزار نفر در استان تهران به طور مستقیم درگیر اعتیاد هستند که پیش بینی می شود بین 10 تا 15 درصد آنان معتادان متجاهر باشند.

وی تصریح کرد: براساس ارزیابی ها حدود 10 درصد از معتادان متجاهر استان تهران را زنان تشکیل می دهند.

آذرنیا با اشاره به اینکه این آمارها زیبنده جامعه و نظام جمهوری اسلامی نیست اظهار کرد: مبارزه با پدیده اعتیاد یک جنگ تمام عیار بدون مرز و در واقع جنگ نرم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه براساس تازه ترین نظرسنجی ها، مقوله اعتیاد مهمترین دغدغه اجتماعی مردم عنوان شده است خاطرنشان کرد: مسائلی همچون فقر، فحشا و بیکاری در حوزه آسیب های اجتماعی در رده های بعدی قرار دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران تاکید کرد: پدیده شوم اعتیاد از جمله مهمترین مصادیق تهاجم فرهنگی محسوب می شود.

* مرگ روزانه 10 نفر بدلیل اعتیاد در ایران

آذرنیا با اشاره به اینکه بر اساس آمارها روزانه 10 نفر در کشور به دلیل اعتیاد فوت می کنند گفت: خسارت سالانه اعتیاد به کشور در مجموع 100 هزار میلیارد ریال ارزیابی می شود.

وی با ابراز نگرانی نسبت به اینکه وضعیت جامعه در زمینه اعتیاد روز به روز قرمزتر می شود تصریح کرد: در واقع با گذشت زمان سن اعتیاد کمتر شده ضمن اینکه این پدیده هرچه بیشتر رنگ زنانگی به خود می گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای مقابله با این پدیده شوم نسبت به دغدغه مردم و حساسیت های رهبر معظم انقلاب اندک بوده است یادآور شد: براین اساس یکی از برنامه های اصلی وزیر کشور به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اجتماعی کردن موضوع مبارزه با اعتیاد و واگذاری تصدی بخش های غیرحاکمیتی به مردم است.

آذرنیا افزود: در این راستا طی سال گذشته بخش عمده وظایف خود در حوزه های پیشگیری، مقابله و درمان اعتیاد را به تشکل های غیردولتی و سمن های فعال در این عرصه واگذار کردیم.

وی با اشاره به اینکه دو سال قبل مردم، ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر را به عنوان مطالبه مطرح می کردند و انتظارات در پایین ترین سطح بود گفت: آن زمان فاقد امکانات لازم برای پاسخگویی به مطالبات حداقلی مردم بودیم اما امروز با مشارکت دستگاه های مختلف و سمن ها از آن مرحله عبور کرده ایم.

آذرنیا یادآور شد: امروز در استان تهران ظرفیت ساماندهی، نگهداری و درمان حدود شش هزار معتاد متجاهر وجود دارد که حدود دوسوم از این ظرفیت مربوط به تشکل های غیردولتی است که با مجوز سازمان بهزیستی فعالیت می کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، هدف اصلی در شرایط فعلی را توانمندسازی فرد بهبود یافته از اعتیاد به منظور جلوگیری از بازگشت وی به این چرخه شوم عنوان کرد و گفت: یکی از مصادیق صیانت از بهبودیافتگان برای جلوگیری از بازگشت آنان به چرخه اعتیاد، ایجاد اشتغال است.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم زمینه حرفه آموزی و پایداری شغلی را برای بهبودیافتگان فراهم کنیم، ضریب بازگشت آنان به این چرخه به حداقل می رسد.

* عقد قرارداد با 11 کارآفرین و اشتغال 100 بهبودیافته در استان تهران

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه وزیر کشور سال گذشته حدود 15 میلیارد ریال اعتبار برای کارآفرینی بهبودیافتگان اعتیاد در اختیار صندوق کارآفرینی امید قرار داد افزود: به منظور ایجاد اشتغال برای این قشر، 100 میلیون ریال در قالب سرمایه در گردش به ازای هرفرصت شغلی به کارآفرینان پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا ضمن عقد قرارداد با 11 کارآفرین در استان تهران برای 100 بهبود یافته شغل ایجاد شده است.

* سایر اقدامات مهم شورای مبارزه با مواد مخدر استان تهران

آذرنیا همچنین از تشکیل بانک اطلاعاتی بهبودیافتگان از اعتیاد در استان تهران خبر داد و گفت: در سال گذشته همچنین مدارک شناسایی لازم برای معتادان متجاهر فاقد مدارک هویتی تهیه شد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران تاکنون 19 مرکز بهاران به ظرفیت سه هزار نفر را برای توانبخشی و جامعه پذیری افراد درمان شده ایجاد کرده است خاطرنشان کرد: اکنون بیش از یک هزار و 150 بهبودیافته ابتدایی در این مراکز مشغول درمان ثانویه هستند.

آذرنیا از تشکیل نخستین مجموعه خیرین در مقوله اعتیاد در استان تهران خبر داد و افزود: پیش از این کسی در این عرصه به عنوان خیر حاضر به فعالیت نبود اما با تلاش های انجام شده این مجموعه در استان شکل گرفته و به مرور در همه شهرستان های استان حضور خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، همایش توانمندسازی، هویت بخشی و جامعه پذیری بهبودیافتگان از اعتیاد و صیانت از خانواده آن ها روز دوشنبه با حضور جمعی از مدیران استانی و اعضای سمن های فعال این عرصه در سالن همایش های مجتمع فرهنگی شقایق تهران برگزار شد.

تهرام/2079/7247// 1625

 



۱۷۰۳ بازدید


۲ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این خبر در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .