پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
روشهاي ترك سيگار
روشهاي ترك سيگار
سیگار کشیدن برای سلامتی زیان آور است. این عبارت یکی از متداول ترین عباراتی است که در جهان به کار می‌رود.خیلی از اشخاص سیگاری هر روز تلاش می‌کنند تا دیگر لب به سیگار نزنند، ولی این کار به آن سادگی‌ها هم که فکر میکنید نیست، مخصوصاً اگر به آن عادت کرده باشید.



نیکوتین موجود در سیگار، باعث خواهد شد تا تعادل مواد شیمیایی مغز شما تغییر کند، به ویژه در مورد دو ماده‌ی شیمیایی دوپامین و نورآدرنالین. این تغییرات، خلق و خو و سطح غلظت خون شما را دچار دگرگونی خواهد کرد، به همین جهت برایتان لذت بخش خواهد بود.

نیکوتین برای اعمال این تغییرات مستقیماً وارد مغز شما خواهد شد. همین اتفاقات، اعتیاد آور است، چرا که هر چه بیشتر سیگار بکشید، مغزتان بیشتر درگیر این تغییرات خواهد شد، بنابراین برای بدست آوردن همان تأثیر باید بیشتر سیگار بکشید.

همان‌طور که از عنوان این مطلب پیداست، در این راهنما نکاتی برای ترک سیگار برایتان جمع آوری کرده‌ایم.

۱٫ تاریخ بگذارید
زمان مشخصی را در نظر بگیرید تا به یکباره سیگار را کنار بگذارید، آنهم برای همیشه! البته برای اینکار به اراده‌ای قوی احتیاج دارید. با این وجود نباید اجازه دهید تا تبدیل به هوسی همیشگی شود. تا زمانی که مهلت دارید، مصرف خود را به تدریج کاهش دهید. با این روش میزان مورد نیاز بدنتان به نیکوتین را کاهش خواهید داد.

۲٫ به همه برنامه‌ تان را بگویید
اگرچه ممکن است این کار بی‌اهمیت بنظر برسد، اما نقشی بسیار حیاتی را در برنامه‌ی ترک سیگار شما بازی می‌کند. زمانی که شما موضوعی را با دیگران در میان می‌گزارید، برای انجام آن تلاش مضاعفی خواهید ورزید. برخی آن کار را انجام خواهند داد چرا که دوست ندارند مسخره شوند، برخی هم انجام می‌دهند چرا که تمایل دارند سر حرفشان بایستند. بهرحال دلیلش هرچه که باشد، شما را برای این کار کمک خواهد کرد.

۳٫ خوش بین باشید
ممکن است بیش از حد وسوسه شوید تا یک پک سیگار بکشید، اما با آن مبارزه کنید. حتی یک پک کوچک که کاملاً بی ضرر به نظر می‌رسد، ذهنیت شما را به شدت تغییر خواهد داد. شما که چنین چیزی نمی‌خواهید،‌ نه؟ چشمانتان را باز نگاه دارید و به تأثیرات بلند مدت تصمیم هایتان در مورد ترک سیگار فکر کنید.

۴٫ در جمع سیگاری‌ ها نباشید
تا جایی که می‌توانید بین سیگاری‌ها نباشید، چرا که ممکن است در برابر فشار اجتماعی تسلیم شده یا بسادگی برای یک پک سیگار وسوسه شوید. درباره‌ی برنامه‌ی خود با دوستانتان گفتگو کنید و از آن‌ها بخواهید که در برابر شما سیگار نکشند.

۵٫ نخ سیگارتان را با چیز دیگری عوض کنید
برای بسیاری از انسان‌ها، کشیدن یک نخ سیگار پس از صرف غذا در حد مرگ مهم است! از آن جلوگیری کنید. سعی کنید این عادت را با چیزی سالم جایگزین کنید. مثلا یک میوه، آبمیوه، یا حتی یک آدامس. هر چیزی بجز سیگار.

۶٫ رژیم غذایی داشته باشید
بله، این مورد هم از اهمیتی برخوردار است. برخی از ترک کنندگان، تمایل پیدا می‌کنند تا کمی بر وزنشان بیفزایند، هرچند خیلی کم. اما ممکن است انگیزه‌ی خود را از دست بدهند و دوباره به سیگار کشیدن روی بیاورند. برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، به یک رژیم غذایی سالم بچسبید. ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید.

در نهایت، آن چیزی که بیش از موارد دیگر اهمیت دارد استقامت شماست. هیچ معلمی بهتر از خودتان نیست. تنها شما می‌توانید خودتان را برای چیزهای خوب و بد تغییر دهید. این انتخاب شماست. انتخاب کنید و رهایش نکنید!


۲۴۲۳ بازدید


۱ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .