پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
نقش والدین در مقابله با خطرات فضای مجازی
رایانه ها بدون کوچکترین مزاحمت وبا شعار پیشرفت وارد خانه ها شدند .کم کم مردم با تبلیغات فراوانی که در همه جا مشاهده می شد مجاب شدند که اینترنت را نیز وارد خانه هایشان کنند.
به گزارش شیرازه، در گذشته به طور معمول هر تلفن همراه تنها برای برقراری تماس صوتی مورد استفاده قرار می گرفت .اما اکنون بسیاری از تلفن های همراه دارای کاربردهای متنوعی هستند،  مواردی از قبیل تلفن ، دورنگار ، اینترنت ، دوربین عکاسی ، حضور در شبکه های اجتماعی ، بازی های مهیج ، برنامه های سرگرم کننده ، تماشای فیلم و سریال ، مشاهده کانال های ماهواره ای ، ارسال پیامک و دریافت پیامک و ایمیل ، خبررسانی ، کتابخانه های دیجیتال ، مسیر یابی ، ارسال و دریافت فایل های متنوع در حجم های گوناگون ، امور مالی ، تنظیم برنامه های زندگی و...البته این تغییر در سایر ابزارهای ارتباطی نیز ملاحظه می شود ، که به عنوان نمونه می توان به تلویزیون های هوشمند اشاره نمود .
 
استکبار آمریکایی با در اختیار داشتن مجلات ، روزنامه ها و شبکه های ماهواره ای تلاش داشت که برقلب و ذهن مردم جهان سلطه یابد ، اما اینها ، همه آن هجوم همه جانبه نبود .جنگ تحمیلی ، کودتا ، ترور و تحریم اقتصادی ابزارهای دیگری بود که می توانست او را دراین زمینه بیش از پیش یاری رساند .تا اینکه اختراع اینترنت ، سرعت عمل و ابتکار استکبار را دراین تهاجم شدت داد .
 
رایانه ها بدون کوچکترین مزاحمت  وبا شعار پیشرفت وارد خانه ها شدند .کم کم مردم با تبلیغات فراوانی که در همه جا مشاهده می شد مجاب شدند که اینترنت را نیز وارد خانه هایشان کنند .دیری نپایید که تلفن همراه به عنوان سواره نظام بعدی دشمن وارد خانه ها شد بدون اینکه کسی نگران هشدارهای امام امت در مورد شبیخون فرهنگی باشد .
 
فضای مجازی‬‎
در عصر حاضر سایه سنگین فضای مجازی بر تمام شئون زندگی افراد گسترانده شده به طوری که خلوت انسان ها را تحت نظارت خود در آورده است ، شدت وابستگی بعضی اقشار به ویژه جوانها به تلفن همراه بیانگر این است که امروزه این وسیله به بخشی ازهویت افراد تبدیل شده است .نفش خانواده ها ، مراقبت وحساسیت خانواده آن ها  نسبت به کنترل فرزندانشان در عرصه فضای مجازی بسیار مهم و با اهمیت است .که در ادامه به این موضوع مهم پرداخته می شود .
 
نقش خانواده درقبال فضای مجازی و تکنولوژی وارداتی
 
فضای مجازی‬‎
نهاد خانواده در اسلام دارای اهمیت و نقش ویژه ای است .بر اساس آیات قرآن کریم والدین موظفند به تربیت فرزندان خود توجه جدی داشته باشند .1 از همین رو به دلیل شدت خطرات استفاده نادرست از فضای مجازی ، لازم است خانواده ها نسبت به روش های استفاده  درست از ابزارهای نوین ارتباطی آشنا شوند تا با اجرای آن ، به مرور زمان فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی در جامعه نهادینه شود که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است .
 
1-اصل مسئولیت پذیری در فرزندان
 
والدین باید با بکارگیری روش های مناسب تربیتی ، فرزندانی مسئولیت پذیرپررش دهند.اگر فرزندان مسئولیت های کوچک را در کودکی به عهده بگیرند می تواننذد در دوران نوجوانی وجوانی در قبال خود و خانواده ، جامعه وخداوند متعال مسئولیت پذیر باشند .
 
2-آموزش و آگاه سازی
 
امام صادق علیه السلام می فرماید :«چون آیه 6سوره تحریم (ای کسانی که ایمان آورده اید ، خود  خانواده خود را از آتش نگه دارید )نازل شد ، مردم گفتند :یا رسول الله !چگونه خود و خانواده مان را حفظ کنیم ؟فرمود :عمل خیر انجام دهید وآن را به خانواده خود نیز یاد آوری کنید وبر پایه فرمان برداری از خدا پرورش شان دهید.»2
 
حاکمیت خدا د رفضای مجازی‬‎
3-پرداختن به اصل حاکمیت قانون خدا
 
خانواده ها باید نسبت به مسائل دینی که مربوط به رسانه های نوظهور است ، به ویژه فتاوای مراجع معظم تقلید در مواردی همچون خرید و فروش ابزارهای نوین رسانه ای ، چت با نامحرم ، عضویت در شبکه های اجماعی ، دیدن فیلم ، سریال و پویانمائی که تصاویر نامحرم در آن پخش می شود ، دیدن عکس نامحرم و...آگاهی کامل داشته باشند .
 
همراه بودن با فرزندان‬‎
4-به دنبال جایگزین گشتن
وقتی استفاده از ابزاری موجب بروز آسیبی مانند اعتیاد به آن می شود ، مطمئناً باید به دنبال جایگزینی مناسب بود تا میزان آسیب ها به حداقل رسیده و تهدید به فرصت تبدیل شود .با توجه به اهمیت موضوع  در مطلبی جداگانه به بحث جایگزینی برای فرزندان به صورت مفصل پرداخته می شود .
 
5-ساختن الگوی مناسب برای فرزندان
استفاده از الگوها یکی ا بهترین راهکارهای اصلاح رفتار نادرست به سوی رفتار هنجار و مطلوب دینی است .
 
6-مدیریت در خانواده
 
والدین با مدیریت رسانه ، ضمن سالم سازی فضای مجازی برای خانواده ، زمینه های ترقی وتعالی را در خانواده به وجود می آورندکه این مدیریت باید در محور های نیاز سنجی ، تهیه ابزار مناسب که محتوای مطلوب داشته باشد ،مدیریت زمان ، مکان اعمال شود
  همراه بودن با فرزندان‬‎
7-همراه بودن با فرزندان
 
فرزندان هنگام استفاده از رسانه های نوین نیازمند همراهی والدین خود هستند تا بتوانند با راهنایی ها و هدایتگری های والدین با کمترین آسیب ها مواجه شوند .
امنیت ‬‎
 
8-ایمن کردن
مهمترین راهکارهای ایمن سازی فرزندان در برابر آسیب ها ی خارج از کنترل والدین عبارتند از :
 
برقراری پیوند عاطفی فرزندان با نماز
 
برقراری پیوند عاطفی با مراکز دینی
 
تقویت حیا
 
تقویت بینش و بصیرت در فرزندان
 
کرامت بخشی وشخصیت دهی
 
9-استمرار وتدریج درتربیت
 
برای اجرای تمام اصول باید استمرار و تدریج وجود داشته باشد ، حذف رفتار و عادات نامناسب وناهنجار و جایگزینی آن با رفتارهای مورد تأیید شرع و فرهنگ حاکم بر جامعه به صورت مستمر وتدریجی باید کار شود .
 
10 –اقتدارهمراه با اعتماد ، صمیمیت ومهربانی
 
والدین باید در اجرای اصول قبلی خود اقتدار داشته ودر مقابل خواسته های نابجای فرزندان از خود ضعف نشان نداده و عقب نشینی نکند .
 
 
پی نوشت :
1-آیه 6سوره تحریم
2-بحار الانوار ج 101 ،ص 95.


همیاران سلامت روان استان چهارمحال و بختیاری


۲۰۳۷ بازدید


۸ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .