پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
افزایش اعتماد به نفس در خانم ها

تعریف اعتماد به نفس زنان؟

اعتماد به نفس در زنان یک نقطه گم شده است.به خصوص در مورد زنان ایرانی

در گذشته مرد سالاری در ایران به شدت وجود داشت و به همین علت اعتماد به نفس به عنوان یک نقطه خاموش  در زنان خودش را پنهان کرده بود.

جائی که حتی در جزئی ترین مسائل هم حق انتخاب برای زن ها وجود نداشت.دوست عزیزی که این مقاله را مطالعه می کنید در اینجا نمی خواهم کسی را محکوم یا قضاوت کنم.

در این مقاله قصد دارم با کمک تجربیات و برخی شواهد علمی به افزایش اعتماد به نفس در زنان کمک کنم.

قابلیتی وجود دارد که به راحتی قابل تشخیص است اما توصیف آن چنان آسان نیست،با داشتنش می شود جهان را فتح کرد و بدون آن نمی توان حتی ابتدایی ترین کارها را به خوبی انجام داد.

Richard E. Petty
تعریف اعتماد به نفس

به گفته ریچارد پتی:

“اعتماد به نفس ابزاری است که فکر را به عمل تبدیل می کند”

داستان

طریان در سال ۱۲۹۹ در تهران در خانواده ای ارمنی متولد شد.پدر و مادرش در ترجمه آثار ادبی از فارسی به ارمنی فعالیت می کردند.انگیزه های او برای تحصیل در مدارج بالا این بود که اول در خانواده ای فرهیخته به دنیا آمده بود و دوم اینکه قصد داشت اثبات کند باور اینکه دختران در علوم پایه و مهندسی استعداد ندارند اشتباه است.

بانوی اختر فیزیک
زن با شهامت

پس از اتمام دوران دبیرستان آلینوش طریان برای ادامه تحصیل در رشته فیزیک وارد دانشگاه تهران شد.چهار سال بعد پس از اخذ مدرک در همین دانشگاه به عنوان متصدی عملیات آزمایشگاهی دانشکده استخدام شد.

آلینوش پس از مدتی به فکر ادامه تحصیل و بورسیه افتاد اما دکتر حسابی به خاطر زن بودنش با این کار او مخالف بود.

آلینوش بعدا با هزینه شخصی و کمک پدر وارد دانشگاه پاریس شد. او از این دوران و آشنایی با دختر ماری کوری به عنوان بهترین دوران زندگی یاد می کند.وی پس از دریافت دکترا با رد پیشنهاد تدریس در سوربن به ایران بازمی گردد تا در دانشگاه تهران به تدریس مشغول شود.

وی نه تنها خانه خود را وقف دانش جویان بی بضاعت کرد بلکه کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه ملی اهدا کرد.

طریان از پایه‌گذاران اخترفیزیک، نخستین رصدخانه فیزیک خورشیدی و نخستین تلسکوپ خورشیدی ایران است و به خاطر خدمات ارزنده‌اش به عنوان «مادر نجوم ایران» شناخته می شود. وی همچنین یکی از  چهره های ماندگار در عرصه علمی نیز محسوب می شود.

طریان با تمام تبعیض هایی که بین مرد و زن در آن دوران وجود داشت و توانست به موفقیت برسد و این همان اعتماد به نفس زنان است.در واقع اعتماد به نفس زنان قسمتی است که اگر به خوبی پرورش داده شود به راحتی می تواند در برابر همه مسائل پیروزی را برای بانوان رقم بزند.

نقطه ی گمشده که در زنان موفق دیده می شد

زنان موفق
اعتماد به نفس در زنان

چرا صاحب یک بانک سرمایه گذاری موفق به ما می گوید که لیاقت ترفیعی که دریافت کرده را ندارد؟

چرا خانم مهندسی که به سرعت پله های ترقی را طی کرده و یک زن با لیاقت به نظر می رسد،بدون مقدمه عنوان می کند که مطمئن نیست بهترین گزینه برای انجام پروژه جدید شرکت باشد؟

شما حتی اگر با زنان بسیار موفق جامعه مصاحبه کنید متوجه می شوید که تعداد زیادی از آنان به خودشان شک دارد.

به عنوان مثال شخصی را می شناسم که در حیطه ای که قصد فعالیت دارد بسیار خوب است.یعنی هم علم و اطلاعات مورد نظر را دارد و هم مهارت های لازم برای ورود به آن کار، اما هیچوقت اقدامی نمی کند و وقتی در مورد این کار از او سوال کردم جواب داد که:”نمی توانم”

زنان زیادی وجود دارند که خودشان را شایسته موفقیت هایی که دارند نمی دانند و تصور نکنید که این تنها در کشور ماست.اگر کتاب(رمز اعتماد به نفس،علم و هنر اعتماد به نفس:آنچه زنان باید بدانند)را که در این مقاله از مطالب آن استفاده کرده ام مطالعه کنید متوجه  می شوید در کشور های پیشرفته جهان هم این موضوع وجود دارد.

تعریف

اصلا اعتماد به نفس چیست؟

چه کارهایی را برای ما تسهیل می کند؟

چه نقش در کیفیت زندگی مان و موفقیت ما ایفا می کند؟

آیا از زمان تولد همراه ماست؟

آیا می توانیم آن را بیشتر کنیم؟

اعتماد به نفس نه تنها عنصری ضروری در زندگی ماست بلکه پیچیدگی غیر قابل پیشبینی دارد.

کارشناسان و متخصصین معتقد هستند که اعتماد به نفس در دی ان ای ماست و در روانشناسی می گویند این مقاله حاصل انتخاب های ماست.

مربیان ورزشی معتقد هستند اعتماد به نفس با تمرین و ورزش های سخت به دست می آید.

مدل های ژنتیکی مردان و زنان تفاوت زیادی ندارد ولی در واقعیت تفاوت اعتماد به نفس زنان با مردان بسیار است و اعتماد به نفس زنان بحرانی است.

زنان سال ها سرشان را پایین انداخته اند و در خفا تلاش کرده اند و دستاورد های خوبی دارند.ولی به عقیده من و نویسندگان موفق در زمینه اعتماد به نفس زنان اگر آن ها به خود باوری برسند قطعاً پیشرفت های بیشتری در زندگی خواهند داشت.

برای افزایش خود باوری این مقاله را مطالعه کنید.

بسیاری از مردم و متخصصین معتقد هستند که زنان باید مسئولیت تربیت فرزندان را به عهده بگیرند.اما به عقیده من تربیت فرزندان منافاتی با پیشرفت وموفقیت خانم ها ندارد.و اینکه نقش اعتماد به نفس دراین بین به خوبی جدی گرفته نشده است.

چرا اعتماد به نفس زنان نسبت به مردان کمتر است؟

چرا در سخنرانی ها مردان اعتماد به نفس بیشتری نسبت به زنان دارند و راحت تر سخن می گویند و حتی در مواردی که زن ها اطلاعات خوبی ارئه می دهند باز هم اعتماد به نفس کافی ندارند.

زن
اعتماد به نفس دختر

به عنوان یک زن به چیز هایی بیاندیشید که آرزو می کردید انجام دهید ولی به خاطر اعتماد به نفس پایین آن ها را انجام نداده اید.

بدون اعتماد به نفس همواره گرفتار آرزو های تحقق نیافته هستیم و آنقدر در ذهنمان به دنبال عذر وبهانه می گردیم که بالاخره نسبت به موضوع بی تفاوت می شویم.

در مراحل اولیه نیاز داریم تا خطر کنیم، شکست بخوریم، “نه” بشنویم ولی با قدرت ادامه دهیم چرا که اگر اعتماد به نفس زنان بالا برود می توانند زندگی را برای همه ما زیبا تر کنند.

حتی بزرگان از ندارند،برای همین مهم است

شریل سندبرگ مدیر ارشد اجرائی فیس بوک یکسال پیش از چاپ کتابش(تغییر مسیر)گفته است:”هنوز بعضی اوقات که از خواب بیدار می شوم حس یک شیاد حیله گر را دارم و مطمعن نیستم شایستگی جایگاهی که در آن هستم را داشته باشم”

این تفکر هیچ دلیلی جز عدم اعتماد به نفس ندارد.

چرا اعتماد به نفس زنان مهم است؟

یک مثال واقعی

در مسابقات بسکتبال و در افتتحاییه تیم میستیکس دو کارشناس حضور داشتند که من این داستان را به صورت خلاصه از زبان خودشان بیان می کنم.

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که دارای اعتماد به نفس هستند موفقیت بیشتری را در مسابقات از خودشان نشن می دهند و به همین دلیل ما مسابقات بسکتبال را انتخاب کردیم

ما با دقت زنان را در زمین زیر نظر داشتیم و می خواستیم متوجه شویم که کدام یک از آن ها دارای اعتماد به نفس واقعی هستند.

آن روز صبح تمرینات قدرتی و فشرده ای در زمان انجام شد و تیم میستیکس سعی می کرد عملکرد بد فصل گذشته خود را جبران کند.

ما عملکرد دو بازیکن را زیر نظر داشتیم.مونیک کری یا آنطور که دوستانش صدا می زدند “مو” یک بازیکن آماتور بومی واشنگتن است و دوک یک بازیکن پدیده که از بهترین و سرسخت ترین فوروارد های تیم است که شانه های فوق العاده پهنی داشت که با وجود قد ۱۸۰ سانتی باز هم به چشم می آمد.

کریستال لانگورن یک دختر ۱۸۸ سانتی است.او پدری مذهنبی داشت و باید پدرش را راضی می کرد تا اجازه دهد او بازی کند.او اکنون از یک بازیکن تازه کار به یک حرفه ای تبدیل شده و به تازگی قرارداد پرسوری با آندرا آرمور امضا کرده است.

ما بازی فوق العاده ای از کریستال و مونیک دیدیم و معنای واقعی اعتماد به نفس برای ما جلوه گر شده بود.

اعتماد به نفس همان خلوص عملی است(کار خالص و دقیق) که زاییده ی ذهنی است که خالی از شک باشد.

بعد از بازی گفت و گویی با مونیک و کریستال داشتیم که تصویر عالی ای که از قبل داشتیم با حجم زیادی از شک و تردید آنها تیره شد.

حتی در این سطح ورزشی آن ها نتوانسته بودند شک و تردید که در مقابل اعتماد به نفسشان بود را به طور کامل از بین ببرند.

خارج از صحنه بسکتبال مونیک و کریستال کمتر قوی ، سرسخت و ترسناک به نظر می رسیدند.

مونیک که حالا لباس ورزشی خود را با یک تیشرت و کاپشن جین عوض کرده بود مشتاقانه دوست داشت با ما در مورد اعتماد به نفس زنان صحبت کند.گویا این موضوع قبلا ذهنش را زیاد درگیر کرده بود.

موینک گفت:”شما به عنوان بازیکن باید با اعتماد به نفس خودتان در کشمکش باشید،چون همیشه همه چیز بر وفق مرادتان نیست یا فکر می کنید که توان واقعیتان را به نمایش نگذاشته اید.ولی برای بازی در چنین سطحی باید به کاری که می کنید اعتقاد داشته باشید و به تواناییتان اعتماد کنید.”

کرستال هم داشت صحبت های مونیک را تایید می کرد و کم کم وارد بحث شد و به مسائلی اشاره کرد که اعتماد به نفس بازیکنان زن را بر هم می زند در حالی که به نظر نمی رسد بر مردان تاثیری بگذارد و گفت:”مثلاً فرض کنید من بازی بدی داشته باشم.با خودم فکر می کنم خدای من ما باختیم!و حس می کنم که واقعاً میخواستم به تیم کمک کنم تا به خاطر هواداران پیروز شویم.ولی یک بازیکن مرد اگر بد بازی کند فقط با خود فکر می کند که بازی بدی داشتم و سریع تر از من و بی اعتنا از کنار آن رد می شود.”

با اینکه ما چیزی در مورد مردان نگفته بودیم با این حال خودشان در مورد این موضوع صحبت کردند و در واقع داشتند خودشان را مقایسه می کردند.

کریستال گفت:”سخت است که در زمان بازی خشن بازی کنی زیرا احساسات زنان به راحتی جریحه دار می شود.مربی ما می گوید مردها به راحتی به یک دیگر فحاشی می کنند و بعد از بازی فراموش می کنند.”

مونیک با پوزخندی گفت:”من اینطور نیستم.من بازیکن بدجنسی هستم.”

کرستال با خنده گفت:”مو با دیگران فرق می کند؛او بیشتر شبیه مرد هاست.اگر به او چیزی بگویید به راحتی از کنار آن می گذرد.او می تواند به راحتی فریاد بزند.من مدتی با او بازی کرده ام و اخلاقش را می دانم.”

ولی وقتی از آن ها می پرسیم که آیا منبع اعتماد به نفسشان مانند مردان قوی است حتی مو هم با اشاره پاسخ منفی می دهد.مو می گوید:”در تیم مردان ۱۳ تا ۱۵ نفر بازی می کند،ولی حتی کسی که یک دقیقه هم بازی نکرده و روی نیمکت بوده است همان اعتماد به نفسی را دارد که ستاره های تیم دارند.”

او با خنده ادامه داد:”در مورد زنان اینطور نیست.ما اگر بازی نکنی یا بازیکن خوبی نباشی واقعا اعتماد به نفست به هم می ریزد.”

وقتی با مربی تیم که یک مرد با تجربه بود .او از عوامل شکوفایی بازیکن مطرح مایکل جوردن بود و هم با زنان و هم با مردان کار کرده بود درباره این موضوع صحبت کردیم گفت:

“فکر کردن بازیکنان درباره شکست و اشتباهاتشان در زمین یک پدیده روانشناختی است که بر اعتماد به نفسشان اثر می گذارد.” و ادامه داد:

“احتمالاً بین سرسخت بودن یکدیگر و بیش از حد قضاوت کردن یکدیگر تفاوت وجود دارد.بهترین بازیکن مردی که تحت مربی گری من بوده چه جردن و چه افرادی در سطح او، با یکدیگر سرسخت بودند،

همدیگر را هل می دادند ولی این توانایی را هم داشتند که به سرعت از نو شروع کنند.آنها بر خلاف زنان اجازه نمی دهند عقب نشینی هایشان زیاد طول بکشد.”

مو در تصدیق سخنان مربی گفت:”برای من خیلی سخت است زیرا گاهی اوقات بیش از حد لازم بر روی مسائل تمرکز می کنم.

ممکن است برای از دست دادن یک پرتاب خودم را سرزنش کنم،حتی وقتی می دانم که تمام تلاش خودم را کرده ام.گاهی می توان این شرایط را تعدیل کرد و گفت خب بازی را ادامه دهیم،بریم سراغ پرتاب بعدی.

گاهی هم فکر می کنم حتی در سن ۳۰ سالگی و با گذشت ۸ فصل در دبلیو ان بی ای باز هم باید روی آن کار کنم.”

کریستال با حسرت گفت:”من احساس می کنم زنان همیشه می خواهند همه را راضی نگه دارند. فکر می کنم همین مسئله سال گذشته برای من در یک بازی رخ داد.مشکل من این است که گاهی اوقات تنها چیزی که می خواهم این است که مردم را راضی نگه دارم.”

از شنیدن حرف های این دو بازیکن تعجب کردیم و انتظار نداشتیم ورزشکاران اینگونه باشند اما فهمیدیم که سه چیز بود که عدم اعتماد به نفس کافی آن ها را نشان می داد.

فکر کردن بیش از حد،علاقه به راضی نگه داشتن دیگران،ناتوانی در فراموش کردن شکست ها

در جست و جوی اعتماد به نفس زنان

در این قسمت می خواهیم با هم سراغ خانم هایی برویم که در محیط کارشان با آقایان همکار هستند و هر لحظه باید از نقطه امن خود خارج شوند تا بتوانند به موفقیت برسند.

۲۰ درصد کمتر

ماریلین دیویدسون یک استاد دانشگاه که هر سال یک سوال جالب از دانش جویان خود می پرسد.او هر سال سوال می کند به نظر شما بعد از فارق التحصیلی چه حقوقی مناسب شما است.

او می گوید مرد ها میانگین ۸۰ هزار دلار و خانم ها میانگین ۶۰ هزار دلار حقوق درخواست می کنند.این تفاوت ۲۰ درصدی فقط تفاوت بین حقوق نیست بلکه نشان می دهد مرد ها بیشتر به خودشان اعتماد دارند.

آن ها بیشتر می دانند

دو روانشناس تصمیم گرفتند که اعتماد به نفس را بین آقایان و خانم ها مقایسه کنند.

آن ها یک آزمون علمی بین خانم ها و آقایان ترتیب دادند و به آن ها گفتند قبل از آزمون خودتان را ارزیابی کنید.مشخص شد مردان نمرات بیشتری را به خود می دادند و بیشتر به خود مطمئن بودند.

اگر نمره آزمون را از ۱۰ در نظر بگیریم مردان به خودشان نمره ۷/۶ وخانم ها به خودشان نمره ۶/۵ دادند.

پس از اتمام آزمون از آن ها پرسیدند که تصور می کنند چه نمره ای کسب کنند؟

خانم ها تصور می کردند که ۵/۸ از ۱۰ باشند ولی آقایان نمره خود را ۷/۱ می دانستند.این در حالی است که جواب در انتها یکسان شد.یعنی نمره خانم ها با ۷/۵ و مردان ۷/۹ شد.

در انتها برای سنجش دوباره از آن ها خواسته شد تا در یک آزمون بدون اطلاع از نحوه برگزاری شرکت کنند و برای آن مسابقه جایزه در نظر گرفتند.میزان مشارکت خانم ها ۴۹ درصد و در آقایان ۷۱ درصد بود.

طبق این تحقیق اعتماد به نفس زنان به مراتب از مرد ها کمتر است و این کمبود اعتماد به نفس باعث می شود  هنگام ورود خانم ها به یک حرفه کماکان اعتماد به نفسشان کم باشد.

آیا مرد ها به خود شک نمی کنند؟

وقتی یک فرد در کار احساس می کند که اعتماد به نفس کافی ندارد و به خودش شک می کند نمی تواند با تمام توانش کار مورد نظر را انجام دهد.

حقیقت این است که مرد ها هم همیشه موقع انجام کار شک می کنند ولی مانند خانم ها آن را موشکافی نمی کنند و اجازه نمی دهند مدت زیادی آن ها را مشغول نگه دارد.

یک تحقیق عجیب

یک محقق ۲۴۲ دانشجو را گرد آوری کرد و لیستی شامل تعداد زیادی از افراد مشهور و موفق به آن ها داد تا به سوالاتی چند گزینه ای در مورد زندگینامه آنها پاسخ دهند.

پژوهشگر چند اسم تقلبی را استادانه در بین اسامی گنجانده بود و یک نکته بسیار جالب در این تحقیق متوجه شد.

برخی از افراد به سوالات مربوط به اسامی جعلی پاسخ داده بودند.بعد از تحقیق دید که این افراد اعتماد به نفس بالایی دارند و جایگاه شغلی و حرفه ای آن ها نسبت به بقیه بالاتر است.

این تحقیق نشان می دهد که افراد بسیاری بدون اینکه شایستگی مهارتی داشته باشند در جایگاه های بالا قرار گرفته اند.یعنی اعتماد به نفس نقش موثرتری نسبت به مهارت و توانمندی برای موفقیت در این افراد داشته است.

نکته جالب دیگر این بود در بین گروهی که تحقیق روی آن ها انجام شد این افراد از محبوبیت بیشتری برخوردار بودند.

جمله ای که می خواهم بگویم این است:

“مهم نیست خوب هستند یا نه، مهم این است که به خودشان باور دارند،در نتیجه موفق می شوند”

و برای شما هم همین را می گویم:

“در هر جایگاهی که هستید به خودتان باور داشته باشید،مطمعن باشین به موفقیت های بزرگ دست پیدا می کنید.کلید تمام این موفقیت ها اعتماد به نفس است.”

دوستان خوب بدانید که تنها لیاقت باعث موفقیت نیست،بخش مهمی از موفقیت اعتماد به نفس است.

اعتماد به نفس آماری(درونی و برونی)

جایی که زن ها قوی تر هستند

آدام کِپِکس برای اولین بار از اعتماد به نفس آماری رونمایی کرد.او سعی کرد تحقیقات خودش را روی موش ها انجام دهد.چون از نظر ساختار مغز و ژنتیکی به انسان شباهت دارند.

ما وقتی میخواهیم کاری را انجام دهیم اگر مقداری اعتماد به نفس داشته باشیم وارد کار می شویم و حرکت می کنیم، اگر بعد از مدتی هیچ نتیجه ی خاصی به دست نیاوریم شک و تردید در دل ما رخنه می کند.

نکته ماجرا کمبود اعتماد به نفس است.با هم ببینیم آدام چگونه تحقیق خود را انجام می دهد.

اعتماد به نفس چه چیزی نیست؟

اعتماد به نفس تنها مثبت اندیشی نیست. اعتماد به نفس تنها عالی پنداشتن خود نیست.

تنها گفتن من می توانم یا اینکه کسی به شما بگوید شما می توانید کمک نمی کند کاری را انجام دهید.

تحقیق آدام و کشف اعتماد به نفس زنان

او یک موش را با کلاه الکترودی (موش به کلاه عادت داشت و آنرا حس نمی کرد)وارد یک محفظه کرد.

در دیواره محفظه سه لوله وجود داشت.موش یاد گرفته بود که چگونه بو ها را تشخیص دهد و چگونه انتخاب کند.

از لوله وسط دو رایحه خارج می شد و موش باید رایحه ای که بیشتر بود را انتخاب می کرد و دماغ خود را سمت لوله راست یا چپ برای انتخاب می برد و هر بار درست انجام می داد یک قطره آب جایزه می گرفت و اگر اشتباه انتخاب می کرد می توانست یک دور دیگر بازی کند.

نکته تحقیق این است که موش باید برای دریافت جایزه صبر می کرد.آدام می خواست میزان اطمینان موش از تصمیم را بسنجد.

کشف جالب در مورد اعتماد به نفس زنان

موش ها مانند ما انسان ها اعتماد به نفس احساسی ندارند.مثلاً موش یک لوله را انتخاب می کند که فکر می کند درست است اما ما انسان ها اگر در معرض چنین انتخابی باشیم شاید ساعت ها فکر کنیم که کدام انتخاب درست است و اینکه نکند انتخاب ما اشتباه باشد.

او متوجه شد ما انسان ها دو نوع اعتماد به نفس داریم که شامل درونی و بیرونی می شود.

اعتماد به نفس درونی بیشتر ذهنی است و مانند یک احساس در ما وجود دارد و مرد ها بیشتر از اعتماد به نفس درونی برخوردار هستند.یعنی همواره باور دارند که می توانند از عهده کار ها بر بیایند.

اما خانم ها اعتمادبه نفس بیرونی دارند.یعنی شاید از درون به خودشان باور نداشته باشند ولی اگر کار و مهارتی را به خوبی یاد بگیرند با تمام توان و با تمام تلاش انجامش می دهند.

اگر توجه کنید خانم ها در هنگام رانندگی بر اساس قوانین رانندگی می کنند و همیشه با احتیاط کامل حرکت می کنند، اما بیشتر در معرض تصادف های رانندگی هستند چون به خودشان باور ندارند.

آنها اعتماد به نفس درونی که همان باور به توانایی هایشان است را ندارند و درعوض اعتماد به نفس بیرونی که مهارت انجام درست کار است را به خوبی آموخته اند.

Christy Glass

کریستی گِلَس از دانشگاه یوتا:

اعتماد به نفس شما اعتقاد به است که می توانید کاری را انجام دهید.این مسئله محدود و مختص به یک حوزه است.

اعتماد به نفس زنان در بازی

یک تست شبیه به معکب روبیک به صورت سه بعدی از ۵۰۰ دانشجو گرفته شد.در این تست زن ها نمره کمتری نسبت به مردان کسب کردند.نه به این دلیل که بلد نبودند جواب دهند بلکه به خاطر شک و تردید و عدم اعتماد به نفس سوالات را وسط کار رها کردند.

وقتی مجدد تست گرفتند و خانم ها را حمایت کردند تا شک و تردید نداشته باشند به طرز ناباورانه ای نمره آن ها با آقایان برابر شد.

چیزی که در این آزمایش متوجه آن شدند این بود که وقتی حرکت نمی کنیم و زیاد فکر می کنیم اعتماد به نفس ما کم می شود و شاید بهترین قسمت ماجرا اینجاست که اگر دوست داریم اعتماد به نفس خوبی داشته باشیم باید اقدام کنیم.

در آزمون دوم از همین گروه آنها را تشویق کردند تا بتوانند بدون شک و تردید به سوالات پاسخ دهند اما به آن ها گفتن که میزان اطمینان خود نسبت به درست بودن جواب هایشان را مشخص کنند.

زاک استس متوجه شد که خانم ها ۷۵ درصد یعنی پایین تر از میزان پاسخ گویی خود به سوالات به جوابشان اطمینان داشتند ، ولی آقایان ۹۳درصد یعنی بیشتر از نمره اصلی به جواب هایشان باور داشند.

این همان اعتماد به نفس درونی است که آقایان در آن بهتر هستند.

چگونه اعتماد به نفس زنان را افزایش دهیم؟

در ابتدای مقاله این جمله را از پتی به یاد دارید:

اعتماد به نفس ابزاری است که فکر را به عمل تبدیل می کند.

در ضمن در بند قبلی مشاهده کردید وقتی خانم ها در انجام تست دچار شک و تردید می شدند اعتماد به نفس آن ها هم کم می شد.

حالا ما باید چه کنیم.

اقدااام

اقدام به انجام کار باعث می شود شما در کاری اعتماد به نفس داشته باشید.

وقتی از در کاری اعتماد به نفس کافی ندارید از اقدام های کوچک شروع کنید،مثلاً اگر در رانندگی اعتماد به نفس ندارید نیاز نیست در جلسه اول رانندگی تیک آف کنید.

بلکه ابتدا با حرکت در یک راه کم تردد با سرعت بسیار شروع کنید.این یعنی کمی اعتماد به نفس

سپس در همان مسیر با سرعت بیشتری حرکت کنید.کمی اعتماد به نفس بیشتر

بعد کارهای سخت تر مثل دنده عقب یا پارک جدول را در همان مسیر انجام دهید و به مرور تمرین های چالشی تر را انتخاب کنید.

اگر شکست خوردیم چه؟

یکی از سختی های کار خانم ها همینطور که در قسمت مصاحبه با بسکتبالیست های مشهور دیدیم این است که با شکست ها به سختی کنار می آیند.

اگر شما شکست خوردید فقط باید نسبت به خودتان خودرحمی داشته باشید.

کریستین نف از تکزاس سالها روی خود رحمی تحقیق کرده است و می گوید هر چه به نسبت به خودتان انتقاد کنید بیشتر دچار افسردگی می شوید و افسردگی باعث افت انگیزه و کم شدن اقدام و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس می شود.

اگر در انجام هر کاری مثل رانندگی شکست خوردید به خودتان بگویید:”فقط نیاز به تمرین بیشتری دارم و هر کسی شکست می خورد حتی مایکل شوماخر”

اینگونه حالتان خوب است و انگیزه دارید دوباره اقدام کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

محقق: رضا محمدی 

 



۲۱۰۰ بازدید


۶ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .