پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
تئوری انتخاب
ویلیام گلاسر، روانپزشکی است که از چارچوب‌های متعارف روانپزشکی فاصله گرفته است. او اصرار دارد که راهکار بسیاری از مشکلات ما انسان‌ها ، در اصلاح رفتارها و انتخاب‌هایمان نهفته است و نه استفاده از داروهای شیمیایی. او معتقد است که هر چه مرکز کنترل درونی در انسان‌ها بیشتر تقویت و تثبیت شود ، مشکلات و چالش‌هایشان در زندگی کمتر خواهد شد. گلاسر نگرش روانشناسی رایج را روانشناسی کنترل بیرونی (External Control Psychology) یا روانشناسی برون‌ نگر می‌نامد.
نوعی نگاه که به فرد می‌آموزد ریشه و راهکار مشکلاتش را در بیرون از خود جستجو کند: آن کارمند من را عصبانی کرد و من سرش فریاد زدم. همسرم از من حمایت کرد و من انگیزه بیشتر پیدا کردم. شرایط اقتصادی نامساعد است و من امید برای فعالیت اقتصادی ندارم.
همه‌ی جمله‌های بالا یک ساختار مشترک دارند: اتفاقی در دنیای بیرون روی می‌دهد و با تحت تأثیر قرار دادن ذهن و جسم‌مان، ما را برمی‌انگیزد تا پاسخی در برابر آن نشان دهیم. روانشناسی کنترل بیرونی باعث می‌شود که رفتارهای تشویقی و تنبیهی و تلاش برای کنترل دیگران ، شدت پیدا کند.
اصول ده‌گانه نظریه انتخاب به طور خلاصه عبارتند از :
۱. ما فقط رفتار خودمان را می‌توانیم کنترل کنیم. ۲. ما فقط به دیگران «اطلاعات» می‌دهیم و از آن‌ها «اطلاعات» می‌گیریم. ۳. مشکلات روان‌شناختی بلندمدت ، مشکلات «رابطه‌ای» هستند. ۴. مشکل رابطه‌ای همیشه جزئی از زندگی کنونی ماست. ۵. وقایع دردناک گذشته، اگرچه با شخصیت کنونی‌مان رابطه دارند ،کمکی به بهبود رابطه کنونی‌مان نمی‌کند. ۶. ما تحت فرمان پنج نیاز ژنتیکی هستیم:زنده ماندن، عشق و تعلق خاطر، قدرت، آزادی و تفریح. ۷. ما فقط با ارضای عکس‌های درون دنیای کیفی‌مان می‌توانیم نیازهای خود را ارضا کنیم. ۸. از تولد تا مرگ ما فقط رفتار می‌کنیم.تمام رفتارها، رفتارهای کلی هستند با چهار مؤلفه: عمل، فکر، احساس و فیزیولوژی. ۹. رفتارهای کلی معمولا با «افعال» به صورت مصدر بیان می‌شود.مثلا «افسرده کردن خود». ۱۰. رفتارهای کلی، انتخابی هستند. اما ما فقط روی مؤلفه‌های «عمل» و «فکر» کنترل مستقیم داریم و از طریق آن بر روی «احساس» و «فیزیولوژی» می‌توانیم کنترل غیرمستقیم داشته باشیم. رفتار همیشه انتخابی است. البته ما روی دو بخش فکر و عمل قدرت انتخاب داریم و فیزیولوژی و احساس، به عنوان تابعی از این انتخاب ما، تحت تأثیر قرار می‌گیرند.


۱۸۶۴ بازدید


۱۵ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .