پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
متن سخنراني عزالدين احمدي در مجمع سلامت قشم (نقش سمن ها در سلامت جامعه)

به نام آن كه در جان و روان است. توانايي ده هر ناتوان است

سازمان هاي مردم نهاد (سمن)، نظام پنهان ارتقاي سلامت جامعه هستند. اين سازمان هاي داوطلب، مستقل از دولت بوده و در عين غيرانتفاعي بودن، در خدمت مردم هستند و به همين دليل، صداي مردم ناميده مي شوند. سمن ها، نماد و واسط مشارکت مردم هستند و مشارکت مردم نيز يکي از بازوهاي اصلي ارتقاي سلامت، کاهش فقر و بي عدالتي در سلامت جوامع است. سمنها معمولا از ارزشهاي مشتركي چون فراگير و عدم تبعيص – مشاركت- دسترسي به سازمان-پاسخگو بودن نسبت به گروه هاي آيب پذير و ايجاد حس مشاركت در مردم برخوزدار هستند.

در ايران تعداد سمنها از 2000 سمن در سال 76 به حدود 17000 سمن در سال 1390 رسيده است
 كه مواد 95-97-104-140-163 قانون برنامه چهارم  بر آن تاكيد داشته است

 

بيش از 60 درصد از ابزار استفاده شده در سالهاي اخير به ترتيب كارگاه هاي آموزشي- همايشها – آموزش رو در رو و 40 درصد از شامل بروشور پمفلت –كتاب و تابلو هاي شهري مي باشد.

موانع پيشروي سمنها در دستيابي به اهداف : منابع مالي محدود – ارتباط ناكافي سازمانها غير دولتي با دولت و نگاه بالا به پايين به سمن ها در ادارات- باور ضعيف دولتها از نقش سمنها

نقش سمنها در نظام سلامت

  • خدمات سلامت شامل برقراري ارتباط جامعه با خدمات ( توزيع ابزار سلامت )
  • ارتقاي سلامت و تبادل اطلاعات (تسهيل در بدست اوردن اطلاعات و توجيه مردم در موزد انتخاب مناسب سلامت )
  • سياست گذاري ( نماينده علايق جامعه و عموم در فرآيند سياست گذاري
  • بسيج منابع و تخصيص انها ( تامين مالي خدمات سلامتي- تعيين ترجيح عمومي براي تخصص منابع)
  • پايش كيفيت مراقبت و پاسخگويي ( شنيدن صداي جامعه و ارتقاي عدالت و حافش حقوق بيماران در مورد كيفيت خدمات و مذاكره براي شكايات و چالشهاي بيماران

انتظار سمنها از ادارات و دولت ها

  • استفاده از سمنها در سه نقش متفاوت ناظر – مشاور و مجري پروژه هاي دولتي
  • تدوين نظامهاي مشاركت سمن ها در فرآيندهاي قانون گذاري
  • آموزش سمنها براي ايفاي حقوق مخاطب
  • ارائه جايگاه مشاور و يا عضويت در شوراهاي تصميم گيري بخش عمومي

به باور جامعه و بر اساس تجربه ها دولت به تنهايي حتي در شرايط ايده آل امكانات و نيروي انساني قادر به اداره كشور به صورت مطلوب نخواهد بود و لازم است در گام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و زارت تعاون كار و رفاه اجتماعي شورا هاي و آموزش و پروش مفهوم مشاركت اجتماعي از طريق سمن ها درج و در برنامه هاي توسعه به اين نكات توجه شود.

جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید.
باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خِرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم.

  در بهمن ماه سال 1381 همیاران سلامت روان با اخذ مجوز های لازم از مراجع قانونی به عنوان یک تشکل غیر دولتی فراگیر«NGO » و با نام ((همیاران سلامت روان اجتماعی ایران )) فعالیت خود را با همان هدف ارتقاء سلامت روان جامعه در بعد وسیعتری از محله به منطقه و کشور و فرا کشور آغاز نمودند.

 و این سر آغاز دوران جدید فعالیت همیاران سلامت روان می باشد.

*
استراتژي ها
1
ـ جمع آوري اطلاعات محلي 
2
ـ آموزش، آگاهسازي و اطلاع رساني 
3
ـ ايجاد هماهنگي هاي بين بخشي (بين سازمانهاي دولتي و غيردولتي محلي 
4
ـ حمايت گيري براي ترويج گروه هاي هميار 
5
ـ شناسايي منابع مالي و غيرمالي محلي 
6
ـ دستيابي به نيازها و اولويت هاي مردم محلي 
7
ـ افزايش جذب نيروهاي داوطلب مردمي و محلي 

همياران راهيان سعادت قشم در سال 1385 با همكاري و همت فعالان مدني و اجتماعي شهر قشم با هدف پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي و آموزش مهارتهاي زندگي تاسيس شده است.

در اين چند سال كه درخدمت همشهريان عزيز هستیم به صورت هفتگي در محلات مختلف شهر قشم كلاسها و كارگاههاي مختلف آموزشي با حضور كارشناسان و پزشكان مطرح استان و شهرستان برگزار مي نماييم؛ علاوه بر آن چندين مرحله پاكسازي ساحل و آموزش حفظ محيط زيست با همكاري شهرداري و ژئو پارك قشم انجام داده ايم.

علاوه بر اين كلاسها ميتوان به كمك و تسهيل در ازدواج جوانان نيز اشاره كرد كه در دوره فعاليت موسسه، مراسم  ازدواج بيش از  27 زوج جوان را بطور مستقيم  و بيش از 150 زوج نيز بطور غير مستقيم انجام شده است و در تمام اين پيوندهای فرخنده با كمترين هزينه بهترين مراسم انجام شده است كه البته اين امر فقط و فقط با همكاري خيرين محترم و جناب شيخ  عبدالرحيم خطيبي و انجمن خيريه محسنين مقدور بوده است.

اين موسسه جهت اشتغالزايي بانوان نيز در طول سال، كلاسهاي صنايع دستي و خياطي با همكاري فني حرفه اي شهرستان و آموزشگاه هاي آزاد برگزار مي کند.

در سال جديد به همت جناب دكتر رستمي رييس شوراي شهر قشم تفاهمنامه يي با شورايي شهر منعقد شده جهت آسيب شناسي و نياز سنجي و آموزش دو محله زيرانگي و سجاديه به صورت پايلوت

همچنين جز 5 پايگاه منتخب استان در برگزاري  كارگاه مشاركت اجتماعي نوجوانان هستيم كه دوره مذكور در دو گروه دختران و پسران در حال اجرا است.

در پايان:  
همواره سازمان بهزيستي  ، شواري شهر قشم در تمام دوره ها با وجود مشكلات زيادي كه پيش رو داشته اند  پشتيبان ما بوده اند با وجود هزينه هاي بالا منطقه آزاد چندين بار به تعطيلي موسسه هم فكر كرده ايم ولي نور اميدي كه خداوند در دل ما روشن كرده است بحمدالله با كاستي ها و سختي هاي فرآوان فعاليت خود را ادامه داده ايم و ان شالله با حمايت بيشتر مردم و مسولين به آن ادامه خواهيم داد.



۲۲۰۶ بازدید


۹ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .